8 lifehacków na lepszy sen

Zdrowie

sen


Kobieta śpiąca

Fot. Źródło: iStock.com

Jak zwiększyć jakość snu? Zobacz sposoby na to, jak lepiej zasypiać i budzić się bardziej wypoczętym.

1. Znajdź swój rytm i fazy

Staraj się iść spać zawsze o tej samej porze, również w weekendy. W tym przypadku regularność to podstawa i dobrze, żeby weszła ci w nawyk. Pomogą tu małe rytuały: wieczorny spacer, krótki wieczorny prysznic, czy lektura dobrej książki. Znajdź też własny, indywidualny rytm snu. Otóż ludzie potrzebują zwykle od 7 do 9 godzin snu, ale niektórym wystarcza tylko 5 godzin. Tajemnica tkwi w tym, żeby komfortowo przespać fazy snu głębokiego.

2. Unikaj niebieskiego światła

Smartfon, tablet, komputer czy telewizor nie pasują do łóżka. Generują stres informacyjny i dużo pobudzających bodźców. Do tego emitują niebieskie światło, które działa na organizm tak jak światło o poranku.

3. Śpij bez kołysania

To ważne zwłaszcza wtedy, gdy śpisz z kimś i za każdym razem, gdy partner/partnerka przewraca się na drugi bok, czujesz się jak na łódce. W takich warunkach trudno się wyspać, ale jest na to rada i nie chodzi o to, żeby przenieść się na osobne łóżko. Dobrym rozwiązaniem jest materac kieszeniowy, czyli taki, w którym każda sprężyna działa niezależnie od pozostałych. Dzięki temu znika efekt falowania i kołysania – mówi Artur Wasążnik, ekspert Comforteo, producenta materacy i łóżek tapicerowanych.

4. Wybierz wygodę

Nowoczesne materace mają kilka warstw, oprócz sprężyn to także różnego rodzaju pianki oraz lateks. Każda ma inne właściwości. Dobierz materac najwygodniejszy dla siebie. Chodzi o to, żeby nasze ciało układało się podczas snu w naturalny sposób, a kręgosłup pozostawał jednolicie podparty na wszystkich swoich odcinkach. Mięśnie, odpowiedzialne za podtrzymywanie go w odpowiedniej pozycji, powinny nocą trochę wypocząć. Wtedy sen nas zrelaksuje i zregeneruje. Teraz pytanie: jak wybrać taki materac? To dość przyjemne zadanie, w znacznej mierze polega na leżeniu. Warto osobiście wypróbować materace różnego rodzaju. Wystarczy dłużej poleżeć na każdym z nich, żeby odczuć różnicę. Wybieramy ten materac, na którym mamy poczucie komfortu. To ważne, bo odpowiednio dobrany wystarczy na wiele lat i zapewni nam dobry sen – wyjaśnia ekspert Comforteo.

Do materaca dopasuj pokrowiec, najlepiej z przewiewnej i antyalergicznej tkaniny, a także poduszkę. Np. taka z pianki termoelastycznej dopasuje się do twojej głowy jak szyta na miarę. Możesz też wypróbować nakładkę na materac, czyli dodatkową warstwę regulującą twardość i sprężystość. Rozwiązań poprawiających komfort snu jest mnóstwo, korzystaj z nich. Szukaj na własną rękę i pytaj ekspertów.

5.Temperatura

Kiedy głęboko odetchniesz i nie będzie ci ani za gorąco, ani za zimno, to zaśniesz z przyjemnością. W nocy w sypialni powinno być między 15 a 19 st. C., a wilgotność powietrza wynosić 45-55 proc. Latem śpij przy otwartych oknach, chyba że hałas za oknem jest za duży, a zimą przed snem dobrze przewietrz sypialnię.

6. Zjedz lekko, nie podjadaj

Wiadomo, że źle się śpi tak z pełnym, jak i z pustym żołądkiem. Ostatni posiłek zjedz ok. cztery godziny przed pójściem spać. Wybierz coś lekkostrawnego, jak ryż, makaron czy gotowane warzywa. Pieczywo pełnoziarniste czy sałatkę z surowych warzyw lepiej jeść na śniadanie. Oczywiście unikaj podjadania w nocy, ale to już pewnie wiesz.

7. Zmęcz się i spoć, to zaśniesz

Świetnie działa to w przypadku dzieci, ale zna to chyba każdy z nas: jeśli zmęczymy się fizycznie, zasypiamy szybko i śpimy błogo. Wybieraj sporty sprzyjające intensywnemu wysiłkowi, jak bieganie, rower, pływanie, koszykówka, piłka nożna czy tenis ziemny. Zmęczenie to jedna rzecz, ale sport pozwala też się odstresować. Przestajesz myśleć o zadaniach w pracy i rozpamiętywać zdarzenia dnia poprzedniego. Pamiętaj tylko, żeby nie kłaść się do łóżka od razu po prysznicu. Twój organizm pracuje jeszcze na wysokich obrotach, potrzebuje trochę czasu na wyciszenie i odprężenie.

8. Włącz wyobraźnię

Kiedyś polecano liczenie owiec, ale są przyjemniejsze sposoby na odłączenie się od rzeczywistości. Ułóż się wygodnie i pofantazjuj o wymarzonym miejscu na urlop, o miękkim piasku pod stopami, szumie fal, przyjemnym cieple słońca. Inna sprawdzona metoda to podróż w wyobraźni. Zaśniesz zanim osiągniesz cel.

Źródło: lifeislife.pl/comforteo


1 / 52 / 53 / 54 / 55 / 5 (No Ratings Yet)
Loading...Loading...

Skomentuj

Your email is never published nor shared.

You may use these HTML tags and attributes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

 
  • Zobacz też

    Domowe sposoby na chrapanie

    Źródło: © apops - Fotolia.com

    Chrapanie – skąd się bierze i jak je leczyć? Oprócz interwencji lekarskiej domowe sposoby na chrapanie też są.

    Jak prać pościel i kołdrę puchową?

    źródło: sxc.hu

    Smaczny sen w czystej i pachnącej pościeli, to jedna z najprzyjemniejszych rzeczy pod słońcem. Ale żeby tak przyjemnie było, trzeba o tę pościel i kołdrę dbać.

    7 największych mitów związanych ze snem

    młoda kobieta śpi w łóżku z jasną pościelą

    Przesypiamy ok. 1/3 naszego życia. Sen jest nam niezbędny, by normalnie funkcjonować. Utarło się jednak kilka nieporozumień dot. snu. Przedstawiamy je w tym artykule.

    Połóg - jak wygląda i czego się spodziewać

    Połóg

    Połogiem nazywamy okres po ciąży, bezpośrednio po porodzie, w którym organizm kobiety wraca do stanu sprzed ciąży. Przyjmuje się, że połóg trwa mniej więcej 6 tygodni. W tym czasie zachodzi szereg zmian w ciele i psychice młodej mamy.

    Jak naprawdę wygląda ciąża

    Jak wygląda naprawdę ciąża

    Media kreują obraz ciąży, jako magicznego czasu, w którym kobieta promienieje. I choć okres ciąży sam w sobie jest naprawdę wyjątkowy, to niestety, przez większość czasu towarzyszą wymioty, opuchlizna i zaparcia. Jak wygląda ciąża, tak naprawdę?

  • Bądź na bieżąco