8 lifehacków na lepszy sen

Zdrowie


Kobieta śpiąca

Fot. Źródło: iStock.com

Jak zwiększyć jakość snu? Zobacz sposoby na to, jak lepiej zasypiać i budzić się bardziej wypoczętym.

1. Znajdź swój rytm i fazy

Staraj się iść spać zawsze o tej samej porze, również w weekendy. W tym przypadku regularność to podstawa i dobrze, żeby weszła ci w nawyk. Pomogą tu małe rytuały: wieczorny spacer, krótki wieczorny prysznic, czy lektura dobrej książki. Znajdź też własny, indywidualny rytm snu. Otóż ludzie potrzebują zwykle od 7 do 9 godzin snu, ale niektórym wystarcza tylko 5 godzin. Tajemnica tkwi w tym, żeby komfortowo przespać fazy snu głębokiego.

2. Unikaj niebieskiego światła

Smartfon, tablet, komputer czy telewizor nie pasują do łóżka. Generują stres informacyjny i dużo pobudzających bodźców. Do tego emitują niebieskie światło, które działa na organizm tak jak światło o poranku.

3. Śpij bez kołysania

To ważne zwłaszcza wtedy, gdy śpisz z kimś i za każdym razem, gdy partner/partnerka przewraca się na drugi bok, czujesz się jak na łódce. W takich warunkach trudno się wyspać, ale jest na to rada i nie chodzi o to, żeby przenieść się na osobne łóżko. Dobrym rozwiązaniem jest materac kieszeniowy, czyli taki, w którym każda sprężyna działa niezależnie od pozostałych. Dzięki temu znika efekt falowania i kołysania – mówi Artur Wasążnik, ekspert Comforteo, producenta materacy i łóżek tapicerowanych.

4. Wybierz wygodę

Nowoczesne materace mają kilka warstw, oprócz sprężyn to także różnego rodzaju pianki oraz lateks. Każda ma inne właściwości. Dobierz materac najwygodniejszy dla siebie. Chodzi o to, żeby nasze ciało układało się podczas snu w naturalny sposób, a kręgosłup pozostawał jednolicie podparty na wszystkich swoich odcinkach. Mięśnie, odpowiedzialne za podtrzymywanie go w odpowiedniej pozycji, powinny nocą trochę wypocząć. Wtedy sen nas zrelaksuje i zregeneruje. Teraz pytanie: jak wybrać taki materac? To dość przyjemne zadanie, w znacznej mierze polega na leżeniu. Warto osobiście wypróbować materace różnego rodzaju. Wystarczy dłużej poleżeć na każdym z nich, żeby odczuć różnicę. Wybieramy ten materac, na którym mamy poczucie komfortu. To ważne, bo odpowiednio dobrany wystarczy na wiele lat i zapewni nam dobry sen – wyjaśnia ekspert Comforteo.

Do materaca dopasuj pokrowiec, najlepiej z przewiewnej i antyalergicznej tkaniny, a także poduszkę. Np. taka z pianki termoelastycznej dopasuje się do twojej głowy jak szyta na miarę. Możesz też wypróbować nakładkę na materac, czyli dodatkową warstwę regulującą twardość i sprężystość. Rozwiązań poprawiających komfort snu jest mnóstwo, korzystaj z nich. Szukaj na własną rękę i pytaj ekspertów.

5.Temperatura

Kiedy głęboko odetchniesz i nie będzie ci ani za gorąco, ani za zimno, to zaśniesz z przyjemnością. W nocy w sypialni powinno być między 15 a 19 st. C., a wilgotność powietrza wynosić 45-55 proc. Latem śpij przy otwartych oknach, chyba że hałas za oknem jest za duży, a zimą przed snem dobrze przewietrz sypialnię.

6. Zjedz lekko, nie podjadaj

Wiadomo, że źle się śpi tak z pełnym, jak i z pustym żołądkiem. Ostatni posiłek zjedz ok. cztery godziny przed pójściem spać. Wybierz coś lekkostrawnego, jak ryż, makaron czy gotowane warzywa. Pieczywo pełnoziarniste czy sałatkę z surowych warzyw lepiej jeść na śniadanie. Oczywiście unikaj podjadania w nocy, ale to już pewnie wiesz.

7. Zmęcz się i spoć, to zaśniesz

Świetnie działa to w przypadku dzieci, ale zna to chyba każdy z nas: jeśli zmęczymy się fizycznie, zasypiamy szybko i śpimy błogo. Wybieraj sporty sprzyjające intensywnemu wysiłkowi, jak bieganie, rower, pływanie, koszykówka, piłka nożna czy tenis ziemny. Zmęczenie to jedna rzecz, ale sport pozwala też się odstresować. Przestajesz myśleć o zadaniach w pracy i rozpamiętywać zdarzenia dnia poprzedniego. Pamiętaj tylko, żeby nie kłaść się do łóżka od razu po prysznicu. Twój organizm pracuje jeszcze na wysokich obrotach, potrzebuje trochę czasu na wyciszenie i odprężenie.

8. Włącz wyobraźnię

Kiedyś polecano liczenie owiec, ale są przyjemniejsze sposoby na odłączenie się od rzeczywistości. Ułóż się wygodnie i pofantazjuj o wymarzonym miejscu na urlop, o miękkim piasku pod stopami, szumie fal, przyjemnym cieple słońca. Inna sprawdzona metoda to podróż w wyobraźni. Zaśniesz zanim osiągniesz cel.

Źródło: lifeislife.pl/comforteo


1 / 52 / 53 / 54 / 55 / 5 (No Ratings Yet)
Loading...Loading...

Skomentuj

Your email is never published nor shared.

You may use these HTML tags and attributes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

 
  • Zobacz też

    Cholina w diecie ciężarnej

    Zioła w ciąży

    Kobiety w ciąży mogą mieć teraz dodatkowy powód do spożywania większej ilości brokułów i jajek podczas tego wyjątkowego okresu.

    Domowe sposoby na oparzenia słoneczne

    Źródło: pixabay.com - chezbeate

    Jak radzić sobie z oparzeniem słonecznym i w jaki sposób ich unikać w przyszłości. Materiał wideo.

    Usuwanie znamion - fakty i mity

    Znamiona

    Na ciele większości z nas można zwykle naliczyć od kilku do nawet kilkudziesięciu różnego rodzaju zmian skórnych. Zdarza się, że nie tylko nie dodają uroku, lecz są źródłem kompleksów, a nawet zagrożeniem dla zdrowia.

    Zioła przygotowujące do porodu - prawda czy mit

    Zioła w ciąży

    Będąc w ciąży można usłyszeć od mam, babć, także od położnych o świetnych właściwościach niektórych preparatów, które łagodzą sam poród. Naukowcy badają takie mity. Ich wyniki potrafią zaszokować.

    Domowe sposoby na zmęczone, opuchnięte oczy

    Opuchnięte oczy i powieki od czytania

    Dużo pracujesz przed komputerem? Nie dosypiasz? Cierpisz na alergię? Dużo czytasz? Jeśli choć na 1 pytanie odpowiedziałeś twierdząco, to doskonale wiesz co to znaczy mieć zmęczone, opuchnięte oczy.

  • Bądź na bieżąco