Ciemne czy jasne?

Dieta

cukier

jedzenie

makaron

pieczywo

ryż


Czy chleb pełnoziarnisty jest zdrowszy od takiego bez dodatków? Czy makaron ciemny i jasny tuczy tak samo? Dlaczego brązowy cukier uważany jest za lepszy niż biały? Dowiedz się, jaka jest różnica między ciemnymi i jasnymi produktami.

Powszechnie wiadomo, że najzdrowsze są produkty pełnoziarniste np. chleb razowy czy chleb pełnoziarnisty, tzw. brązowy makaron, brązowy ryż. Ale na czym polega ich „lepszość”? Czy faktycznie są takimi?

Ciemny chleb vs chleb pszenny

Razowy albo pełnoziarnisty chleb nie jest pozbawiony otrębów, przez co zawiera dużo więcej błonnika oraz witamin z grupy B i mikroelementów, niż pieczywo z białej mąki (pszennej). Chleb ciemny obniża poziom cholesterolu we krwi, a ten pieczony na naturalnym zakwasie wpływa pozytywnie na układ trawienny poprzez bakterie kwasu mlekowego. Przy zakupie ciemnego pieczywa należy jednak uważać: niektórzy producenci barwią swoje produkty pszenne, żeby wydawały się lepsze, niż są w rzeczywistości. Dlatego należy zwracać uwagę na skład chleba.

Brązowy makaron vs biały makaron

Makarony, podobnie jak chleb, produkowane są ze zbóż, a konkretnie z pszenicy twardej, nazywanej też popularnie durum. Różnica między zwykłym a brązowym leży w zawartości błonnika, witamin z grupy B i mikroelementów (brązowy ma ich więcej). W różny sposób przyswajamy węglowodany zawarte w tych makaronach. Te, które są zawarte w ciemnych produktach, są dłużej trawione i dlatego po ich zjedzeniu, dłużej czujemy się nasyceni.  Makaron zwykły szybko zostaje w naszym organizmie przetworzony, co skutkuje tym, że szybciej jesteśmy po nim głodni. Koniec końców podjadamy, co owocuje odkładaniem węglowodanów w postaci tłuszczów. Wyżej wymieniona zaleta ciemnego makaronu spowodowała popularne przeświadczenie, że jest on mniej tuczący. To nie prawda. Oba makarony mają takie same wartości kaloryczne. Niemniej jednak trzeba pamiętać, że tym, co przede wszystkim tuczy w posiłkach z makaronem, jest nie tyle on sam, ile sos do niego dodawany.

Ciemny ryż (ryż naturalny) vs biały ryż

Ryż ciemny, tak zwany „naturalny ryż”, jest mniej przetworzony niż zwykły biały ryż i podobnie jak w przypadku makaronu i chleba jest bogatszy w witaminy i minerały niż ten drugi. Przez to, że jest mniej oczyszczony, czyli ma bardziej „naturalną” formę, musi być dłużej gotowany. Jest też dłużej trawiony przez organizm a co za tym idzie, później będziemy po nim głodni, niż gdybyśmy zjedli biały ryż.

Brązowy cukier vs biały cukier

Podobnie jak w przypadku produktów wyżej wymienionych biały cukier jest uboższy w składniki odżywcze w porównaniu z cukrem brązowym (jednak i ten też nie ma ich właściwie specjalnie za wiele). Biały cukier jest efektem przetworzenia cukru brązowego, któremu odjęto melasę (zapewniającą charakterystyczną ciemną barwę i drobne ilości składników odżywczych). Wielu producentów dodaje ją ponownie do już przetworzonego białego cukru. Ten zabieg jednak nie dodaje wartości odżywczych. Nie ma także różnicy dla naszego organizmu, czy herbatę posłodzimy cukrem białym, czy „oszukanym” brązowym. Warto zatem, jeśli już chcemy zainwestować w lepszy cukier, spojrzeć na skład i sposób produkcji.

Reasumując: ciemne produkty są mniej przetworzone, przez co mają więcej składników odżywczych. Dłużej też są trawione przez organizm. Produkty białe zawierają mniej więcej tyle samo węglowodanów, co produkty brązowe. Ze względu jednak na szybkość trawienia, polecane są przy dietach nastawionych na wzrost masy (treningi siłowe), podczas gdy ciemne przy dietach mających na celu zgubienie wagi (wolniejsze trawienie – rzadziej jemy).


1 / 52 / 53 / 54 / 55 / 5 (2 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...Loading...

4 Komentarze