Ćwiczenia w ciąży

Dom

ciąża

ćwiczenia


Ruch to zdrowie – także w czasie ciąży. To właściwie idealny czas na to by się trochę poruszać. Nawet dla tych kobiet, które wcześniej nie były specjalnie aktywne fizycznie.

Jeśli spodziewasz się dziecka i chcesz ten czas spędzić aktywnie zachęcamy do ruchu. Co ćwiczyć w ciąży? Podpowiadamy.

Dlaczego warto ćwiczyć w ciąży

Ćwiczenia w ciąży pomagają w utrzymaniu prawidłowej masy ciała i odpowiedniego ciśnienia krwi, zapobiegają problemom z kręgosłupem a także cukrzycy ciążowej. Poprawiają krążenie, stymulują trawienie i pobudzają apetyt, eliminują kłopoty ze snem. Ponadto po urodzeniu dziecka łatwiej wrócić do sylwetki sprzed ciąży. Jednak przed podjęciem ćwiczeń w ciąży skonsultuj się z lekarzem i zapytaj czy są jakieś przeciwwskazania dla ciebie. To bardzo ważne.

Podejmując się wysiłku fizycznego w ciąży pamiętaj by optymalnie dobrać aktywności do swoich sił i możliwości. Weź też po uwagę swoje upodobania i samopoczucie – nie ma sensu do ćwiczeń się zmuszać. Wysiłek także ma być przyjemnością. Pamiętaj też o dostosowaniu ćwiczeń do zaawansowania ciąży – nie wszystkie aktywności można uprawiać przez cały okres oczekiwania na dziecko.

Ćwiczenia w ciąży

© Maksim Šmeljov – Fotolia

Co ćwiczyć w ciąży

Najbardziej podstawową i nieskomplikowaną aktywnością w czasie ciąży są spacery. Jeśli nie cierpisz na prenatalne powikłania, chodzenie przez 30-60 minut nie powinno stanowić dla ciebie większego problemu, nawet kiedy jesteś w zaawansowanej ciąży. Nie chodzi o to by naraz podejmować się wysiłku i bić jakiś rekord, można ten czas podzielić na krótsze odcinki. Ponadto sama decydujesz w jakim tempie się poruszać.

Spośród sportów zalecanych w czasie ciąży jakie śmiało możesz wykonywać, nie będąc specjalnie wysportowaną, są:

Pływanie

To przyjemne z pożytecznym. I nawet samo brodzenie, czy leżenie w wodzie daje wiele korzyści (trening dla układu krwionośnego). Pływanie zwiększa wytrzymałość mięśni i jednocześnie odciąża stawy. Pływać możesz dowolnym stylem oprócz motylka. Jednocześnie zabronione jest nurkowanie i skakanie do wody. Pływać możesz na basenie, w jeziorze, w morzu – rzeki nie są polecane z uwagi na trudny monitoring dotyczący czystości wody. To właśnie w rzekach jest najwięcej zanieczyszczeń.

Aqua Aerobic

To dobra forma aktywności fizycznej. Ćwiczenia w wodzie nie obciążają mięśni i są bezpieczne dla dziecka. Ponadto nie przemęczają i dodatkowo stanowią dobre przygotowanie ciała do porodu. Jeśli zdecydujesz się na aqua aerobic poszukaj miejsca gdzie prowadzone są specjalne zajęcia dla kobiet w ciąży – wtedy zestaw ćwiczeń będzie dopasowany do twojego stanu . A ćwiczenia w wodzie – zmniejszają bóle karku i kręgosłupa w odcinku lędźwiowym, wzmacniają mięśnie, odprężają, poprawiają samopoczucie i wpływają na dobry sen, przygotowują mięśnie do porodu i ujędrniają skórę.

Fitness

Ta aktywność jest wskazana pod warunkiem odpowiedniego doboru ćwiczeń dla kobiet w ciąży. Nie na wszystkie ćwiczenia w ramach fitnessu możesz sobie pozwolić. Możesz zapytać o specjalne programy ćwiczeń fitness dla kobiet w ciąży.

Joga

Pozycje w jodze dla kobiet w ciąży powinny być zawsze konsultowane z lekarzem. Nie mogą to być żadne pozycje na brzuchu. Najbezpieczniejsze są pozycje siedzące jogi, pozycje w klęku podpartym i te stojące.

Jazda na rowerze stacjonarnym

Powiększający się brzuch w czasie ciąży może skutecznie zniechęcić do uprawiania tej aktywności, ale nie trzeba z niej całkowicie rezygnować. Wystarczy jak odpowiednio dopasujesz sprzęt do swoich potrzeb a więc kierownicę, siodełko i do tego monitoring kontroli pulsu – bezpieczny poziom to 140 uderzeń na minutę. Ważne by rower był stabilny! Warto również ćwiczyć przy otwartym oknie lub włączyć wiatrak. Pamiętaj by pod ręką mieć zawsze coś do picia i nie doprowadzić do przegrzania organizmu. Nie należy przesadzać z intensywnością ćwiczeń.

Body ball

Ta aktywność to nic innego jak ćwiczenia z piłką/na piłce. Działają rozluźniająco na napięte mięśnie przykręgosłupowe, dzięki temu zmniejsza się ból w stawach i w okolicy lędźwiowo-krzyżowej. Ważne abyś dopasowała średnicę piłki do wzrostu. Takie ćwiczenia to przyjemność, nie męczą i co ważne możesz je wykonywać będąc na każdym etapie ciąży. Jakie ćwiczenia wykonywać? Różne – możesz usiąść na piłce, leżeć plecami bądź opierać się o nią bokiem. Możesz robić na piłce brzuszki, skręty tułowia, rozciąganie kręgosłupa.

Pilates

To dosyć różnorodna alternatywa do ćwiczeń w ciąży. Pilates łączy kilka dyscyplin, to ćwiczenia, które angażują nie tylko ciało, ale również umysł. Rozciągają relaksują i dodają energii. Istotą tych ćwiczeń jest rozciąganie, spinanie i rozluźnianie mięśni. Wzmacniają mięśnie kręgosłupa i miednicę oraz rozciągają mięśnie przykurczone. Zapobiegają bólom kręgosłupa, wysmuklają sylwetkę i poprawiają postawę. Relaksują, redukują stres oraz wszelkie napięcia, harmonizują cały organizm. Ćwiczenia są łatwe do wykonania i przygotują cie na nadejście dziecka – zapobiegają żylakom i obrzękom, polepszają ukrwienie nóg, wzmacniają mięśnie – także dna miednicy, zapobiegają wysiłkowemu nietrzymaniu moczu, łagodzą zaparcia.

Czego nie ćwiczyć w ciąży

Do aktywności zakazanych w czasie ciąży zaliczamy wszystkie sporty urazowe, które mogą spowodować poważne komplikacje i doprowadzić do utraty dziecka. Zabronione jest:

  • bieganie długodystansowe – powyżej 3 km dziennie
  • jazda konna,
  • jazda na rowerze,
  • jazda na nartach,
  • aerobik,
  • skoki do basenu,
  • nurkowanie,
  • tenis,
  • wspinaczka,
  • żeglarstwo
  • sporty motorowe
  • sporty walki.

autor: o-nie


1 / 52 / 53 / 54 / 55 / 5 (No Ratings Yet)
Loading...Loading...

Skomentuj

Your email is never published nor shared.

You may use these HTML tags and attributes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

 
  • Zobacz też

    Zioła przygotowujące do porodu - prawda czy mit

    Zioła w ciąży

    Będąc w ciąży można usłyszeć od mam, babć, także od położnych o świetnych właściwościach niektórych preparatów, które łagodzą sam poród. Naukowcy badają takie mity. Ich wyniki potrafią zaszokować.

    Dieta w ciąży

    Zioła w ciąży

    Jeśli spodziewasz się dziecka, pilnuj odpowiedniej diety. Co jeść w ciąży, czego nie można jeść w ciąży? Zobacz.

    Rozgrzewka przed bieganiem. Ćwiczenia.

    Dudarev Mikhail - Fotolia.com

    Niezależnie od tego, czy biegasz już wiele lat, czy dopiero zaczynasz, rozgrzewka powinna być stałym elementem twojego treningu.

    Oryginalne meble i akcesoria do pokoju dziecka

    Źródło: dekoria.pl

    Jeśli szukasz niebanalnych mebli i akcesoriów do pokoju dziecka, koniecznie musisz zobaczyć te propozycje.

    Jak wybrać projekt domu

    Projekt domu

    Dom, to inwestycja na lata, dlatego ważne jest, aby została dobrze przemyślana. Zanim wybierzesz najlepsze rozwiązanie dla swojej rodziny, zwróć uwagę na kilka istotnych elementów.

  • Bądź na bieżąco