Dieta w ciąży

Dieta

ciąża

dzieci

zdrowa dieta


Jeśli spodziewasz się dziecka, pilnuj odpowiedniej diety. Co jeść w ciąży, czego nie można jeść w ciąży? Zobacz.

Zdrowe jedzenie w czasie ciąży to jeden z kroków w kierunku prawidłowego rozwoju malucha nie tylko w łonie matki, ale także po urodzeniu. W myśl innego przysłowia czym skorupka za młodu nasiąknie… Od czego zacząć? Przede wszystkim od zmiany stylu życia i przyzwyczajeń oraz konsultacji z lekarzem. My podpowiemy ci co jeść w ciąży by było zdrowo i smacznie.

Zasada 5U

Dietę w ciąży powinna wyróżniać nie tyle ilość, co jakość przyjmowanych pokarmów. Kształtuje ją też moment zaawansowania ciąży. Inne zapotrzebowanie organizmu na witaminy i minerały są w pierwszym, a inne w drugim i trzecim trymestrze.

Na początek warto zapoznać się z tzw. Zasadą 5 U. Pokazuje ona czym jest prawidłowe odżywianie w okresie starania się o dziecko i w czasie ciąży:

  1. Urozmaicenie – chodzi o to, by dieta nie była monotonna i obfitowała w różne posiłki, tak by dostarczyć organizmowi jak najwięcej potrzebnych składników. Warto tak planować posiłki, by się często nie powtarzały. Ważne, by do każdego dania dołączać warzywa (najlepiej surowe).
  2. Uregulowanie – istotne są pory przyjmowania posiłków, warto wprowadzić schemat godzinowy wg którego przyjmujesz pokarmy. Najlepiej zjadać 3-4 posiłki co 3 -4 godziny w ciągu dnia, ostatni na 3 godziny przed snem.
  3. Umiarkowanie – ta zasada dotyczy ilości przyjmowanych pokarmów, czyli wielkości porcji i dodatków jak np. sól czy cukier. Jedynie warzywa (poza ziemniakami) to produkty, które śmiało możesz spożywać bez ograniczeń.
  4. Uzupełnianie płynów – nawadnianie organizmu to bardzo istotna sprawa. Najlepiej pić wodę, która nawadnia organizm, dostarcza odpowiednich pierwiastków, sprzyja procesom trawiennym i reguluje temperaturę ciała. W ciągu doby powinnaś wypijać minimum 1,5 litra wody (nie licząc herbaty, soków czy kawy, które są tylko dodatkami).
  5. Unikanie – nie wszytko co zawarte w pokarmach i płynach jest dobre dla organizmu. W czasie ciąży i w okresie starania się o dziecko unikaj np. cukrów prostych (jak sacharoza) i wyeliminuj z diety alkohol (!).
Dieta w ciąży

© Maksim Šmeljov – Fotolia

Co jeść w ciąży

Pierwszy trymestr

Dieta w ciąży, na samym jej początku, powinna zawierać różnorodne posiłki. Wskazane są zarówno ziarna, zboża, warzywa, owoce jak i mleko, mięso czy ryby. Ale … nic na siłę. Nie możesz się zmuszać do zjedzenia czegoś co ci nie smakuje, nie leży, od czego cię mdli. Ważne jest przyjmowanie dużej ilości płynów i ograniczenie słodyczy, które dodają tylko niepotrzebnej tkanki tłuszczowej.

Na tym etapie ciąży najważniejsze są składniki budulcowe: białko, nienasycone kwasy tłuszczowe, witaminy z grupy B. W ciąży wzrasta zapotrzebowanie na jod – dlatego dieta w ciąży powinna zawierać i ten pierwiastek (jod znajduje się między innymi w mleku i soli jodowanej). Do codziennych posiłków dołączaj zielone warzywa liściaste (kwas foliowy), tłuste ryby (witamina D) a także orzechy włoskie. Zawsze  możesz też sięgnąć po surowe lub gotowane warzywa i owoce. Warto o tym pamiętać w chwilach „małego głodu”, który często towarzyszy ciąży między posiłkami.

Drugi trymestr

Do czwartego miesiąca ciąży dziecko potrzebuje nie ilości, a wartości w pożywieniu jakie otrzymuje od matki. Dieta powinna się więc nieco zmienić. Menu powinno uwzględniać jajka, chude mięso i tłuste ryby. Warto do posiłków dołożyć kaszę, brązowy ryż, zielone i strączkowe warzywa, pełnoziarniste pieczywo. Dobrą przekąską są pestki dyni i słonecznika, suszone morele i śliwki, jogurty i kefiry. Żółty ser dostarczy wapnia, a fasola i groch cynku. Bardzo ważnym elementem jest żelazo, którego niedobór powoduje anemię,  dieta w ciąży powinna więc uwzględnić i ten pierwiastek. Znajduje się on w mięsie, drobiu, zielonych warzywach liściastych, w żółtkach jaj, marchwi czy natce pietruszki. Źródłem witaminy C z kolei są: kapusta, brukselka, pomidory, rzepa, szczypior a także maliny, cytrusy, truskawki i agrest. Co do płynów zaleca się picie słabej herbaty, wody mineralnej, przecierów, soków warzywnych i owocowych, także chudego mleka.

Trzeci trymestr

Ostatni trymestr powinien być tym, w którym musisz zapanować nad zachciankami (jeśli masz z tym problem). Mowa o tych zachciankach, które są niezdrowe lub wysokokaloryczne. Dieta w ciąży musi być racjonalna, by po porodzie organizm poradził sobie z wagą i dochodzeniem do siebie. Pamiętaj, by do menu wprowadzić jeszcze więcej świeżych warzyw i owoców, a także kaszy i ryżu , ryb morskich i chudego mięsa. Oczywiście nie ma przymusu, jeśli nie masz chęci na któryś w produktów. Najlepiej wybierać te, które ci pasują. Aby urozmaicić dietę warto serwować posiłki jako przekąski, bądź dodatki w nieco innej odsłonie.  Jabłka  możesz podać jako pokrojone  talarki z cynamonem,  jako danie główne np: kurczak duszony z jabłkami, a na deser szarlotkę. Wiele więc zależy od twojej inwencji – jedzenie tych samych produktów w różnych odsłonach nie musi być nudne.

Czego nie jeść w ciąży

O tym co jeść w ciąży decyduje w dużej mierze twój organizm, który zgłasza zapotrzebowanie na dane składniki ale często można ulec złudnej zachciance. Nie wszystko w czasie ciąży jest wskazane do jedzenia czy picia. Czego nie jeść w ciąży? Przede wszystkim unikaj produktów, które utrudniają przyswajanie wapnia. Zapomnij więc o zupach w proszku, konserwach czy napojach gazowanych. Kawa w ciąży i mocna herbata są niewskazane a alkohol należy wyeliminować całkowicie. Te wszystkie napoje wypłukują wapń. Co do spożywanych pokarmów należy odstawić surowe mięso a także sery pleśniowe. Dieta w ciąży powinna być wolna od pokarmów/składników ciężkostrawnych. A przyjmowanie wszelkich suplementów i witamin musi być konsultowane z lekarzem.

autor: o-nie


1 / 52 / 53 / 54 / 55 / 5 (1 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...Loading...

Skomentuj

Your email is never published nor shared.

You may use these HTML tags and attributes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

 
  • Zobacz też

    Zioła przygotowujące do porodu - prawda czy mit

    Zioła w ciąży

    Będąc w ciąży można usłyszeć od mam, babć, także od położnych o świetnych właściwościach niektórych preparatów, które łagodzą sam poród. Naukowcy badają takie mity. Ich wyniki potrafią zaszokować.

    Ćwiczenia w ciąży

    Ćwiczenia w ciąży

    Ruch to zdrowie – także w czasie ciąży. To właściwie idealny czas na to by się trochę poruszać. Nawet dla tych kobiet, które wcześniej nie były specjalnie aktywne fizycznie.

    Ferie zimowe z dzieckiem

    Źródło: © natasnow - Fotolia

    Jeśli nie wysyłasz dziecka na ferie obóz zimowy czy do babci, możesz zapewnić mu atrakcje także w domu. Ferie w domu nie muszą być nudne. Wszystko zależy od twojej inwencji i upodobań dziecka. Podpowiadamy co robić w ferie zimowe z dzieckiem.

    Wakacje z dzieckiem – o czym pamiętać?

    fotelik-samochodowy-dla-dziecka

    Wakacje z dzieckiem, to przede wszystkim odpowiedzialność za drugą osobę. Dlatego planowanie podróży z dzieckiem, zwłaszcza malutkim zmusza nas do podjęcia działań, które zapewnią mu bezpieczeństwo, a nam względny komfort i spokój.

    Pasowanie na przedszkolaka

    sxc.hu

    Zbliża się wielki dzień. Twoje dziecko idzie do przedszkola. W związku z tym czekają je zabawy z innymi dziećmi, wspólne leżakowanie oraz.... pasowanie na przedszkolaka.

    Kanapki z pomysłem i śmieszne przystawki

    kanapki na śniadanie

    Śmieszne śniadanie? Zabawna przystawka? Zobacz nasze pomysły!

    Zabawy dla dzieci – stare i nowe pomysły

    Zabawy dla dzieci

    Gra w linkę,w gumę, a może klasy? Gry w domu, na dworze, edukacyjne i ruchowe? Dobrze trafiłeś. Zobacz koniecznie artykuł!

  • Bądź na bieżąco