Jak bezpiecznie ćwiczyć w ciąży

Dom


Ruch ma pozytywny wpływ na przebieg porodu, figurę oraz samopoczucie. Jeśli więc nie ma żadnych przeciwwskazań, warto być jak najdłużej aktywną. Jaki sport wybrać, czego unikać i na co uważać – radzi ortopeda.

Bóle kręgosłupa

W ciąży najbardziej obciążoną częścią ciała jest kręgosłup.

Najczęstszą przyczyną bólu w odcinku lędźwiowo-krzyżowym jest zwiększenie masy ciała oraz przeniesienie środka ciężkości do przodu, tzn. poza punkt podparcia miednicy. Tym samym ulega zwiększeniu praca mięśni przykręgosłupowych i powstaje nadmierne obciążenie dysków. Jednocześnie, szczególnie w ostatnim okresie ciąży, dochodzi do zmian hormonalnych, które rozluźniają aparat więzadłowy. W konsekwencji to wszystko przyczynia się do powstania bólu pleców – mówi dr Rafał Mikusek, specjalista ortopeda – Nierzadko promieniuje on na okolice bioder a nawet całych nóg, uniemożliwiając normalne funkcjonowanie.

Kobiety ciężarne nie mogą przyjmować dostępnych środków przeciwbólowych ani nawet stosować maści rozgrzewających, gdyż produkty te szkodzą dziecku. W przypadku bolesności kręgosłupa, należy bezzwłocznie skonsultować się z lekarzem ginekologiem albo ortopedą. Specjalista dobierze odpowiedni lek lub zaleci konkretną terapię. Schorzenia kręgosłupa nie da się szybko usunąć, ale można z pewnością przeciwdziałać bólowi. Jednym z rozwiązań jest aktywność ruchowa.

Ćwiczenia w ciąży

Sport w ciąży ma wiele zalet, m.in. przygotowuje ciało do porodu. Dzięki ćwiczeniom na mięśnie miednicy i krocza, jest on szybszy i mniej bolesny. W przypadku ciąży ogromną rolę odgrywają ćwiczenia stymulujące kręgosłup, a zwłaszcza odcinek lędźwiowo-krzyżowy, szczególnie narażony w tym okresie. Ponadto aktywność ruchowa reguluje pracę serca oraz płuc, wpływa także na dobre samopoczucie oraz lepszy sen.

Dobór ćwiczeń w ciąży

Wskazane aktywności w czasie ciąży to: joga, body ball, pilates, pływanie, nordic walking, spacerowanie czy jazda na rowerze stacjonarnym. Ćwiczenia te wpływają korzystnie na rozwój dziecka. Przed podjęciem jakiejkolwiek aktywności sportowej należy skonsultować się z lekarzem prowadzącym. Wiedza na temat stanu zdrowia pacjentki pozwoli mu właściwie ocenić jej możliwości i odpowiednio dobrać ćwiczenia.

Jeszcze kilka porad

Oto kilka porad od ortopedy, jak bezpiecznie uprawiać sport będąc w ciąży:

  • Należy unikać sportów, które wiążą się z podnoszeniem ciężarów, skokami czy skłonami. Mogą się one przyczynić się m.in. do przyspieszenia porodu.
  • Leżąc, np. podczas zajęć pilates czy jogi, należy pamiętać, by opierać nogi wyżej. Zapewnia się tym samym optymalną pozycję dla kręgosłupa, odciąża się także odcinek lędźwiowo-krzyżowy, ale również dba o krążenie krwi w nogach.
  • Warto zadbać o odpowiednie obuwie sportowe, które będzie właściwie amortyzować. Zadba się w ten sposób o stawy i mięśnie.
  • W ostatnim trymestrze należy ograniczyć uprawianie sportu, by nie spowodować przyspieszenia porodu.

Warto pamiętać o kilku prostych zasadach, które przydadzą się w codziennym życiu:

  • Stojąc w jednym miejscu przez dłuższy czas, najlepiej jest przechodzić z nogi na nogę albo opierać stopę o krawężnik bądź stopień. Wpływa to pozytywnie nie tylko na kręgosłup, ale i krążenie krwi w nogach.
  • Należy pamiętać, by siadając na krześle dotykać plecami oparcia. Dzięki temu chroni się kręgosłup. Pozycja ta zapewnia ponadto idealne ułożenie dla brzucha, m.in. nie naciska on na pęcherz moczowy.
  • Do piątego miesiąca ciąży powinno się unikać leżenia płasko na plecach – może to spowodować zaburzenie krążenia oraz wpływać negatywnie na kręgosłup.

 

Konsultacja eksperta:

lek. med. Rafał Mikusek – specjalista ortopedii i traumatologii ze Szpitala Centrum ENEL-MED, gdzie pełni funkcję kierownika medycznego. Ekspert medycyny sportowej, członek Polskiego Towarzystwa Ortopedycznego i Traumatologicznego oraz Polskiego Towarzystwa Chirurgii Artroskopowej. Swoje kwalifikacje podnosi podczas licznych polskich oraz zagranicznych szkoleń i konferencji.


1 / 52 / 53 / 54 / 55 / 5 (No Ratings Yet)
Loading...Loading...

Skomentuj

Your email is never published nor shared.

You may use these HTML tags and attributes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

 
  • Zobacz też

    Oryginalne meble i akcesoria do pokoju dziecka

    Źródło: dekoria.pl

    Jeśli szukasz niebanalnych mebli i akcesoriów do pokoju dziecka, koniecznie musisz zobaczyć te propozycje.

    Jak wybrać projekt domu

    Projekt domu

    Dom, to inwestycja na lata, dlatego ważne jest, aby została dobrze przemyślana. Zanim wybierzesz najlepsze rozwiązanie dla swojej rodziny, zwróć uwagę na kilka istotnych elementów.

    Soda oczyszczona - domowy sposób do czyszczenia

    Soda oczyszczona

    Soda oczyszczona to świetny sposób do czyszczenia plam, wszelkich osadów i mocno zabrudzonych powierzchni.

    6 właściwości rolet wewnętrznych

    Roleta wewnętrzna do kuchni

    Funkcjonalność, bezpieczeństwo i estetyczne wykończenie – oto kilka zalet rolet wewnętrznych. Dowiedz się, jak wybrać rolety wewnętrzne i dlaczego warto to zrobić.

    Mieszkanie od dewelopera - 10 pytań

    Zakup mieszkania

    Zanim podejmiesz decyzję o zakupie mieszkania od dewelopera, odpowiedz sobie na kilka pytań, które pozwolą Ci usystematyzować myśli, określić swoje cele, nakreślić listę oczekiwań i sprecyzować, na czym zależy Ci najbardziej.

  • Bądź na bieżąco