Jak dbać o oczy przy pracy biurowej?

Zdrowie

biuro

bolące oczy

oczy

praca

zdrowe oczy

zmęczone oczy


Zmęczone oczy, to przypadłość wielu z nas. Jak sobie z tym radzić? Oto kilka sprawdzonych metod.

Znasz uczucie piekących oczu lub swędzących spojówek? Oczy zaczynają Ci łzawić od siedzenia przed monitorem? Masz wrażenie, że czujesz piasek w oczach? Te i kilka innych dolegliwości wzroku znają doskonale m.in. programiści, analitycy danych, czy osoby pracujące w branży reklamy internetowej. Wiele godzin pracy przed ekranem laptopa czy monitorem, bez regularnych przerw, wysuszone powietrze przez klimatyzator w biurze, czy niewłaściwie dobrane oświetlenie mogą sprawić, że nasz wzrok będzie się stopniowo pogarszał. Jaka jest więc recepta? Co możemy zrobić, by nasze oczy były zdrowsze?

Ból oczu i swędzenie spojówek

Jeżeli jesteś w pełni przekonany, że ból oczu lub swędzenie spojówek jest następstwem długotrwałej pracy na komputerze, to paradoksalnie jest to dobra informacja. Gorzej, gdy pojawia się znikąd lub po godzinie pracy przy laptopie. Pamiętaj jednak, by nigdy nie lekceważyć bólu oczu, bo może on oznaczać zarówno ich zmęczenie, jak również początki jednej z wielu chorób.

Zdrowe nawyki, czyli jak chronić oczy i wzrok

Rób regularne przerwy

Piłkarze wytrzymują na boisku 90 minut. Mniej więcej w takim samym czasie większość dorosłych osób zachowuje zdolność koncentracji pracując nad danym problemem. Staraj się robić kilkuminutowe przerwy co 90-120 minut. Twój wzrok potrzebuje odpoczynku.

Odległość oczu od monitora

50 do 60 cm – tyle powinna wynosić odległość od naszych oczu do ekranu laptopa czy monitora. Naucz się kontrolować swoją postawę i nie „nurkuj” nosem w excel-owych cyfrach na monitorze.

Właściwe oświetlenie miejsca pracy

Jeżeli już sztuczne, to lepsze jest światło żółte – mniej męczy wzrok. Oświetlenie powinno zawsze znajdować się nad komputerem, nie za nim. Należy też odrzucić lampki punktowe – mają zbyt duże skupienie wiązki światła w jednym miejscu, przez co pozostałe są niedoświetlone. Znamy przypadek roztopienia obudowy laptopa przez taką punktową lampkę.

Staraj się również unikać mieszania naturalnego światła dziennego ze światłem sztucznym. Światło jest falą. Fala światła sztucznego ma inną długość niż naturalnego, przez co nasz wzrok nie może przystosować się do jednej jej długości. To szybciej go męczy. Dlatego zawsze, gdy masz możliwość, wykorzystuj światło naturalne. Walcz o biurko ustawione przy oknie, najlepiej bokiem do niego – dla osób praworęcznych z oknem po lewej jego stronie.

Wietrz pomieszczenie, w którym pracujesz

Powietrze klimatyzowane jest mocno wysuszone, co bardzo niekorzystnie wpływa na kondycję naszych oczu. Długa praca w takim pomieszczeniu bez regularnych przerw może skutkować uczuciem piekących oczu. Jeżeli nie można wietrzyć takich pomieszczeń, stosuj kropelki do oczu, które nie zawierają konserwantów. Nawet gdy pracujesz w pomieszczeniu nieklimatyzowanym, ciepłe, niezmieniane powietrze działa podobnie niekorzystnie na nasz wzrok. Wietrz regularnie pomieszczenie – średnio raz na 2 godziny.

Mrugaj i jeszcze raz mrugaj

Gdy pracujemy przy komputerze i mocno koncentrujemy się nad rozwiązaniem pewnego zadania, mimochodem zmniejszamy częstotliwość mrugania. Sytuacja taka często ma miejsce, gdy szukamy jakichś danych. Mruganie, choć brzmi to banalnie, odgrywa bardzo ważną rolę – nawilża nasze oczy i nie pozwala wyschnąć spojówce.

Zwiększ wilgotność powietrza

Być może widziałeś już kiedyś nawilżacz powietrza zawieszony na grzejniku w pokoju małego dziecka. Konstrukcja raczej niewyszukana, a korzyści wiele. Postaw przy swoim laptopie szklankę wody lub jakiś dyżurny kubek wypełniony wodą. Zrób eksperyment i sprawdź, jak szybko woda wyparuje z kubka. Na pewno się zdziwisz.

Kwiaty przyjacielem naszych oczu

Odpowiednio dobrane kwiaty przyczyniają się do utrzymania większej wilgotności powietrza. Postaw na swoim biurku paprotkę, która poprawi mikroklimat i pomoże w nawilżeniu powietrza.

Ćwiczenia na oczy

Brzmi śmiesznie, ale nasze oczy również lubią gimnastykę. Szczególnie po kilkugodzinnym wpatrywaniu się w monitor z tej samej odległości. W trakcie przerw rób ćwiczenie: spójrz na jakiś daleko oddalony obiekt, chmury, ogólnie w przestrzeń. Następnie szybko spójrz na własną dłoń i poszukaj linii papilarnych. Powtórz to 4-5 razy. Być może zdarzyło Ci się, że po całym dniu pracy czułeś się osowiały, zamulony, a twoje senne powieki zamykały się same. Przedstawione tu ćwiczenie pozwoli zmniejszyć te dolegliwości.


1 / 52 / 53 / 54 / 55 / 5 (2 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...Loading...

Jeden Komentarz