Kwas foliowy - nie tylko w ciąży

Zdrowie

witamina B

witamina B9


Jest nieodłącznym suplementem diety podczas starania się o dziecko i w czasie ciąży. Ale tak naprawdę potrzebny jest każdemu człowiekowi, a dokładniej wszystkim komórkom organizmu, na każdym etapie rozwoju i funkcjonowania.

Kwas foliowy inaczej folacyna czym jest i za co odpowiada?

Zapotrzebowanie na kwas foliowy

Kwas foliowy jest potrzebny każdemu człowiekowi od narodzin do starości, ale na jego niedobór cierpi większość z nas. Nazywany jest też witaminą B9, witaminą B12, witaminą M, folcyną lub folianem. Co ciekawe nie jest samodzielnym związkiem chemicznym a grupą obejmującą około 20 pochodnych pteryny.

Właściwości kwasu foliowego

Kwas pełni w organizmie istotne funkcje. Bierze udział w syntezie kwasów nukleinowych, a także w produkowaniu hormonu szczęścia czyli serotoniny. Oprócz tego wpływa na system nerwowy i bierze udział w tworzeniu czerwonych krwinek.

Najważniejsze funkcje kwasu foliowego to:

  • regulacja wzrostu komórek
  • wpływ na poziom homocysteiny,
  • zapobieganie anemii,
  • zapobieganie chorobom serca, a także powstawaniu wylewów i zakrzepów żylnych.

Lista właściwości kwasu foliowego jest jeszcze dłuższa. Wspomaga funkcjonowanie wątroby, jelit i żołądka (tworzy też sok żołądkowy). Wpływa na samopoczucie – działa uspokajająco i antystresowo. W okresie życia płodowego wpływa na rozwój komórek nerwowych. Według badań witamina B9 chroni organizm przed rozwojem nowotworów, obniża ryzyko zachorowań na raka szyjki macicy.

Kwas foliowy w jedzeniu

Kwas foliowy występuje w tkankach roślin i zwierząt. Do organizmu musi być dostarczony z pożywieniem, gdyż ten sam go nie wytworzy. Kwas foliowy powinniśmy przyjmować codziennie, bo organizm nie jest go w stanie długo magazynować. Ponadto kwas foliowy łatwo ulega zniszczeniu – czy to pod wpływem wyższej temperatury czy światła słonecznego. Długie przechowywanie żywności może pozbawić jej kwasu, a podczas gotowania tracimy go nawet w 70%.

Najlepiej jak najczęściej sięgać po surowe warzywa zwłaszcza, te w których występuje także witamina C (bo jej dodatek chroni kwas przed rozpadem). Dobrymi źródłami kwasu foliowego są świeże, zielone warzywa jak: sałata, szpinak, kapusta, brokuły, brukselka, a także pomidory, groch, fasola, buraki. Duże ilości kwasu foliowego występują w drożdżach piwnych i wątróbce. Warto też sięgać po jajka, pszenicę, orzechy, słonecznik, pomarańcze i awokado. Warto też pamiętać, że nadmiar kwasu foliowego w organizmie nie jest toksyczny.

Niedobór kwasu foliowego

Niedobór kwasu foliowego jest przyczyną wielu dolegliwości i chorób. Można tu wymienić: niedokrwistość, zahamowanie wzrostu i odbudowy komórek w organizmie, miażdżyca, zaburzenia trawienia, kłopoty z pamięcią, rozdrażnienie czy stałe uczucie zmęczenia. W czasie ciąży niedobory kwasu foliowego mogą zagrażać rozwojowi płodu (wady cewy nerwowej). By stwierdzić niedobór tego kwasu w organizmie należy wykonać specjalistyczne badania krwi i moczu. Ale jest kilka objawów, które mogą wskazywać na deficyt tego składnika w organizmie jak: owrzodzony język, anemia, apatia, zaburzenia trawienia, senność, kołatanie serca. Brak kwasu pojawia się też często u osób, które stosują głodówki, poszczą czy są po jednostronnym odżywianiu.

Narażeni na niedobory kwasu są: palacze, osoby nadużywające alkoholu, kobiety przyjmujące antykoncepcję hormonalną, kobiety w ciąży, wcześniaki, osoby stosujące ubogą dietę i te z problemami układu pokarmowego. Osoby przyjmujące leki przeciwpadaczkowe i te walczące z niedoborem witaminy C i żelaza.

Kwas foliowy a choroby

Kwas foliowy sprawdza się w leczeniu anemii. Wspomaga walkę z nowotworami, celiaklią czy zapaleniem wątroby. Według badań przyjmowanie kwasy foliowego obniża też ryzyko zachorowań na Alzheimera (kwas wpływa na stężenie homocysteiny we krwi).

 

autor: o-nie


1 / 52 / 53 / 54 / 55 / 5 (No Ratings Yet)
Loading...Loading...

Skomentuj

Your email is never published nor shared.

You may use these HTML tags and attributes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

 
  • Zobacz też

    Domowe sposoby na oparzenia słoneczne

    Źródło: pixabay.com - chezbeate

    Jak radzić sobie z oparzeniem słonecznym i w jaki sposób ich unikać w przyszłości. Materiał wideo.

    Usuwanie znamion - fakty i mity

    Znamiona

    Na ciele większości z nas można zwykle naliczyć od kilku do nawet kilkudziesięciu różnego rodzaju zmian skórnych. Zdarza się, że nie tylko nie dodają uroku, lecz są źródłem kompleksów, a nawet zagrożeniem dla zdrowia.

    Zioła przygotowujące do porodu - prawda czy mit

    Zioła w ciąży

    Będąc w ciąży można usłyszeć od mam, babć, także od położnych o świetnych właściwościach niektórych preparatów, które łagodzą sam poród. Naukowcy badają takie mity. Ich wyniki potrafią zaszokować.

    Domowe sposoby na zmęczone, opuchnięte oczy

    Opuchnięte oczy i powieki od czytania

    Dużo pracujesz przed komputerem? Nie dosypiasz? Cierpisz na alergię? Dużo czytasz? Jeśli choć na 1 pytanie odpowiedziałeś twierdząco, to doskonale wiesz co to znaczy mieć zmęczone, opuchnięte oczy.

    14 najpopularniejszych alergenów pokarmowych

    Alergeny w jedzeniu

    Myślisz, że silną reakcję alergiczną może wywołać tylko mleko krowie albo orzeszki ziemne? Niestety jest ich więcej. Niektóre cię zaskoczą.

  • Bądź na bieżąco