Napoje izotoniczne a hipotoniczne i hipertoniczne

Dieta

hipertonik

hipotonik

izotoniki

napoje

napoje izotoniczne

trening


Do tego co trenujemy i jak trenujemy powinniśmy dopasować też odpowiednią dietę, w tym również napoje.

Pełnią o tyle ważną funkcję w karierze każdego sportowca, że szybko uzupełniają braki w organizmie powstałe w wyniku intensywnego wysiłku. Dla osób regularnie uprawiających sport ważne jest więc to, czy pijąc dany napój szybko uzupełnią utraconą wodę, elektrolity, witaminy, sole mineralne oraz w przypadku dużego wysiłku także węglowodany.

Patrząc z perspektywy ilości składników takich jak minerały, możemy podzielić napoje na 3 grupy: izotoniki, hipotoniki i hipertoniki.

Napoje izotoniczne

izotonik

W momencie treningu, gdy pocimy się zostaje zaburzona równowaga pomiędzy napojem a płynami ustrojowymi. Wówczas izotonik zadziała, jak hipertonik.

Najpopularniejszymi napojami (z nazwy) są napoje izotoniczne. Jest ich cała masa w sklepach i hipermarketach. Można je też przygotować samemu.

Zobacz więcej na: Napoje izotoniczne

Napoje izotoniczne charakteryzują się tym, że ilość składników stałych (minerałów, cukrów, witamin) jest taka sama lub podobna, jak w płynach fizjologicznych organizmu człowieka (stężenie tych składników w napoju nazywane jest osmolalnością).

Dzięki temu są one szybko przyswajalne, do tego w krótkim czasie uzupełniają niedobory sodu, potasu, witamin, węglowodanów i nawadniają organizm. Przez te właściwości, powinny być stosowane przez osoby wykonujące intensywne treningi i również te z tendencją do dużego pocenia się. Izotoniki powinny bić pitę wtedy, gdy napoje hipotoniczne to za mało.

Napoje hipotoniczne

hipotonik

Woda pod wpływem ciśnienia osmotycznego dostaje się do wnętrza komórki organizmu. Dzięki temu szybko nawadnia organizm.

Napoje hipotoniczne, to z kolei te, w których składników stałych jest mniej niż we krwi (osmolalność 250 mOsm/kg i mniej). Przykładem hipotoniku jest woda. Tego typu napoje bardzo dobrze nawadniają organizm ale nie uzupełniają ubytków organizmów w cukry czy elektrolity. Dlatego dobrze, jeśli wybieramy wodę wysoko zmineralizowaną.

Zobacz więcej na: Woda mineralna

Hipotoniki powinien pić każdy. Będą one szybko gasić pragnienie, niestety przy okazji rozcieńczą nam składniki mineralne i witaminy rozpuszczalne w wodzie. Może mieć to swoje konsekwencje dla sportowców, podczas wykonywania intensywnych treningów lub zawodów w postaci hiponatremii, czyli spadku ilości sodu w organizmie poniżej normy. Może się to objawiać zmęczeniem, nadmiernym pragnieniem, czy obrzękami nóg. Silniejszymi objawami są bóle głowy, nudności, wzdęcia a także apatia i dezorientacja (przy bardzo dużym spadku sodu). Hipernadtremia może być przyczyną powstawania obrzęków mózgu, kończących się śmiercią. Takie przypadki zgonów są jednak sporadyczne. Żeby tego typu schorzeń uniknąć, koniecznym jest uzupełnianie ubytków. Napoje hipotoniczne ponad to, ponieważ dobrze nawadniają, zwiększają częstość oddawania moczu.

Napoje hipertoniczne

hipertonik_mechanizm

Pod wpływem ciśnienia osmotycznego woda z komórek wędruje w kierunku wyższego stężenia. Komórki są odwadniane.

Ostatnią grupą napojów są napoje hipertoniczne. Charakteryzują się stężeniem składników stałych większym niż płyny fizjologiczne w ludzkim organizmie. Czyli mają więcej witamin, minerałów, cukru czy np. magnezu niż mamy naturalnie we krwi. Do takich produktów należą wszystkie napoje gazowane, nierozcieńczone soki czy kompoty. Trzeba pamiętać, że takie napoje nie będą gasić pragnienia i nie uzupełnią ubytków w wodę w przypadku odwodnienia. Sprawdzą się jednak bardzo dobrze tuż po dużym wysiłku (np. po zawodach) w celu uzupełnienia utraconych elementów.

tabela podsumowujaca


1 / 52 / 53 / 54 / 55 / 5 (2 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...Loading...

Skomentuj

Your email is never published nor shared.

You may use these HTML tags and attributes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

 
  • Zobacz też

    Rozgrzewka przed bieganiem. Ćwiczenia.

    Dudarev Mikhail - Fotolia.com

    Niezależnie od tego, czy biegasz już wiele lat, czy dopiero zaczynasz, rozgrzewka powinna być stałym elementem twojego treningu.

    Napoje izotoniczne - co i jak pić?

    © bertys30 - Fotolia.com

    Każda osoba trenująca musi mieć świadomość ubytku wody, elektrolitów a także witamin, soli mineralnych i węglowodanów w czasie treningu. Im wysiłek jest większy, tym więcej tych składników ubywa.

    Dieta bezglutenowa: celiakia

    Dieta bezglutenowa

    Dieta bezglutenowa, to nie tylko sposób odżywiania osób chorych na celiakię, ale również rodzaj "mody spożywczej". Czy wiesz, czym jest gluten, dlaczego szkodzi i czy na pewno dla ciebie też jest groźny?

    Rodzaje herbat

    Rodzaje herbat

    Znasz różnicę między herbatą zieloną a czerwoną? Wiesz ile parzyć poszczególne herbaty by wydobyć najlepszy aromat? Nie? W takim razie ten artykuł jest dla ciebie.

    Dieta w ciąży

    Zioła w ciąży

    Jeśli spodziewasz się dziecka, pilnuj odpowiedniej diety. Co jeść w ciąży, czego nie można jeść w ciąży? Zobacz.

  • Bądź na bieżąco