Pliki cookies
Czym są pliki cookies?
Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszego serwisu.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Sole mineralne - wszystko co chcesz o nich wiedzieć

Dieta

chlor

chrom

cynk

fluor

fosfor

jod

magnez

mangan

minerały

potas

selen

sód

sole mineralne

wapń

żelazo


Minerały są bardzo ważnym elementem naszej diety. Ich brak może narobić bardzo dużo szkód w organizmie. Gdzie zatem szukać tych cennych soli?

Sole mineralne, potocznie nazywane minerałami, to sole-związki spotykane m.in w żywych organizmach. Sole mineralne są bardzo ważnym elementem diety człowieka. Spełniają przede wszystkim funkcję budulcową oraz regulacyjną. Ze względu na dzienne zapotrzebowanie, sole mineralne dzielimy na makroelementy i mikroelementy.

Makroelementy

Makroelementy, to pierwiastki, których zapotrzebowanie dzienne jest większe niż 100 mg. Należą do nich:

Wapń

Rola: Wchodzi w skład kości oraz niektórych ścian komórkowych. Prawie cały wapń w organizmie znajduje się właśnie w kościach.
Niedobór: Łamliwość kości, wypadające zęby, skurcze, zaburzenia krzepnięcia krwi, niedociśnienie, również osteoporoza.
Przedawkowanie: Zaparcia, nudności, brak apetytu.
Gdzie znajdę: Mleko i przetwory mleczne (kefiry, jogurty), glony morskie, orzechy, migdały, tofu, sardynki, sery.

Chlor

Rola: Kwas solny powstający z chloru jest składnikiem kwasów żołądkowych. Znajduje się również w ślinie. Reguluje gospodarkę wodną w organizmie i utrzymuje równowagę kwasowo-zasadową.
Niedobór: Wypadanie włosów i zębów.
Przedawkowanie: Trudno jest przedawkować chlor a jego nadmiar zdrowej osobie nie zaszkodzi. Jednak utrzymujący się nadmiar może powodować biegunkę oraz zwiększać szanse na raka żołądka, nadciśnienia tętniczego i kamicy nerkowej.
Gdzie znajdę: Sól kuchenna ale też produkty do których jest dodawana sól np. mięso, szynka.

Magnez

Rola: Składnik wykorzystywany w budowie kości i mięśni. Związany jest też z prawidłowym funkcjonowaniem układu nerwowego. Zwiększa przyswajalność witamin z grupy B.
Niedobór: Stany lękowe, zaburzenia koncentracji, nadpobudliwość, kłopoty z sercem, problemy ze snem.
Przedawkowanie: Biegunka, problemy z przyswajaniem wapnia.
Gdzie znajdę: czekolada, pestki dyni, kakao, koper i pietruszka, soja, fasola, orzechy laskowe i włoskie, płatki owsiane, groch, jabłka.

Fosfor

Rola: Składnik kości i zębów.
Niedobór: Brak apetytu, artretyzm, próchnica, utrata masy ciała, zmęczeni, bóle kości, zaburzenia wzrostu (u dzieci)
Przedawkowanie: Utrzymujący się nadmiar fosforu może prowadzić do odwodnienia kości.
Gdzie znajdę: Wątróbka, nerki, ryby, żółtka jaj, sery (żółte, białe, topione), wędliny, fasola, grzyby, pieczywo i produkty zbożowe, kakao, czekolada, orzechy, migdały.

Potas

Rola: Wpływa na sprawność działania układu nerwowego (bierze udział w przewodzeniu impulsów w komórkach nerwowych).
Niedobór: Osłabienie mięśni, bóle serca, uczucie zmęczenia.
Przedawkowanie: zaburzenia równowagi, bóle mięśni, zawroty głowy, kłopoty z koordynacją ruchową, nieregularna praca serca.
Gdzie znajdę: warzywa (gotowane na parze lub surowe), owoce (banany, kiwi, grejfrut), pomidory, szpinak, mięso z indyka, suszone rodzynki, morele.

Sód

Rola: Prawidłowa gospodarka wodna w organizmie, regulacja ciśnienia, zapobiega powstawaniu kamieni nerkowych. Zwiększa ilość soków trawiennych, podnosi ciśnienie, z potasem bierze udział w przewodzeniu impulsów nerwowych. Prawidłowa praca mięśni.
Niedobór: odwodnienie, obniżenie ciśnienia, ból głowy, zaburzenia koncentracji, utrata apetytu, problemy m.in. z pamięcią.
Przedawkowanie: Nadciśnienie, gromadzenie się wody w organizmie (obrzęki).
Gdzie znajdę: sól kuchenna i produkty, w których wykorzystuje się sól (mięso, szynka), jajka, banany, chleb pełnoziarnisty.

Mikroelementy

Mikroelementy, to pierwiastki, na które dzienne zapotrzebowanie nie przekracza 100mg. Należą do nich:

Żelazo

Rola: Potrzebne do prawidłowego wytwarzania hemoglobiny i dostarczania tlenu komórkom.
Niedobór: Osłabienie, zmęczenie, problemy z koncentracją, rozdrażnienie, problemy z pamięcią, zaburzenia rytmu serca, zmniejszenie odporności, anemia.
Przedawkowanie: Wymioty, biegunka, uszkodzenie jelit.
Gdzie znajdę: czerwone mięso, ryby, orzechy, suszone owoce, ciemnozielone warzywa.

Cynk

Rola: Pomaga w produkcji przeciwciał, sprzyja zachowaniu prawidłowego poziomu cholesterolu we krwi, reguluje pracę gruczołów łojowych, niezbędny do właściwego rozwoju płodu u kobiet ciężarnych, wpływa na pracę grasicy i limfocytów, zapobiega demencji, przyspiesza gojenie się ran, ma też działania zapobiegające powstawaniu nowotworów, wpływ na kondycje skóry i włosów.
Niedobór: Sporadycznie może prowadzić do nerwicy lękowej, częściej depresja. Zaburzenia odporności, złe działanie witaminy A.
Przedawkowanie: Podrażnienie przewodu pokarmowego, wymioty, problemy z układem krążenia, bóle głowy, drażliwość, problemy z koncentracją, zmniejszenie odporności organizmu.
Gdzie znajdę: Owoce morza, czerwone mięso, mleko, jajka, ryby, sery (twarde), rośliny strączkowe, pestki dyni i słonecznika, ziarna zbóż.

Miedź

Rola: Wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu krwionośnego, razem z żelazem bierze udział w dostarczaniu tlenu do tkanek. Reguluje transport żelaza, wpływa na metabolizm lipidów, na funkcjonowanie układu nerwowego.
Niedobór: Bardzo rzadkie. Powoduje uszkodzenie tętnic i serca, może powodować nadciśnienie i powstawanie zakrzepów. Spadek kondycji skóry i włosów.
Przedawkowanie: problemy z nerkami, drażliwość, problemy z koncentracją, nadciśnienie, wymioty, spadek odporności.
Gdzie znajdę: Produkty pełnoziarniste (np. chleb), nasiona, orzechy, ryż biały, warzywa, suszone owoce, podroby, ziemniaki, grzyby, pomidory.

Mangan

Rola: Bierze udział w przemianie materii, wspiera przyswajanie witamin. Biorą też udział w budowie kości i krwi, bierze udział w syntezie hormonów tarczycy, wspiera prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego.
Niedobór: pogorszenie słuchu (szmery w uszach), utrata wagi, problemy ze skórą (wysuszona), zmęczenie, spadek popędu płciowego, bóle w stawach, spowolnienie tempa wzrostu włosów.
Przedawkowanie: Problem z przyswajaniem witamin a przy nadmiernym braku: mimowolne skurcze mięśni, problemy z utrzymaniem prawidłowej postawy ciała, możliwa śpiączka, zmęczenie.
Gdzie znajdę: orzechy laskowe i włoskie, orzeszki ziemne i migdały, ziarno słonecznika, szpinak, groch, ziemniaki.

Jod

Rola: Składnik strukturalny hormonów tarczycy. Odpowiada za ogólną witalność organizmu i dobre samopoczucie.
Niedobór: Powstawanie tzw. wola tarczycy. U dzieci zmniejsza zdolność do uczenia się, spowalnia wzrost i rozwój fizyczny. U dorosłych może upośledzić funkcje rozrodcze, powodować poronienie, prowadzić do niewydolności tarczycy.
Przedawkowanie: Nadmiar jodu może niszczyć komórki tarczycy, źle wpływać na proces obróbki hormonów tarczycy co może prowadzić do powstania tarczycowego wola.
Gdzie znajdę: ryby, kawior, wino białe, ser biały, marchew, sól morska.

Fluor

Rola: Niezbędny dla prawidłowego rozwoju kości i zębów (przeciwdziała próchnicy i zwiększa gęstość kości).
Niedobór: Próchnica i osteoporoza kości (przy utrzymującym się niedoborze fluoru).
Przedawkowanie: Nadmiar fluoru może zamiast ochrony zębów spowodować pojawianie się przebarwień na zębach i osłabieniu szkliwa (tzw. fluoroza zębów).
Gdzie znajdę: woda pitna, ryby, soja, wątróbka.

Chrom

Rola: Bierze udział w metabolizmie cukrów i tłuszczy (redukcja tkanki tłuszczowej i zwiększenie ilości tkanki mięśniowej).
Niedobór: Słabsze wychwytywanie cholesterolu przez wątrobę, co skutkuje osadzaniem się go w ściankach tętnic. Ponad to: niepokój, bóle głowy, nudności, zmęczenie, rozdrażnienie, uczucie niepokoju.
Przedawkowanie: Gorsze przyswajanie żelaza, cynku. Problemy z produkcją insuliny.
Gdzie znajdę: drożdże piwne, wątróbka, kurze udka, mięso, produkty pełnoziarniste, grzyby, suszone śliwki, orzechy, kiełki pszenicy, ziemniaki gotowane w mundurkach, świeże warzywa i przyprawy (np. pieprz).

Selen

Rola: Składnik enzymów broniących organizm przed wolnymi rodnikami. Zapobiega nowotworom, chorobom serca i naczyń krwionośnych, wpływa na aktywność hormonów tarczycy i prawidłowy rozwój kości i chrząstek. Wspomaga odporność organizmu. Sprzyja usuwaniu z organizmu zatruwających go metali ciężkich (np. rtęć). U mężczyzn wpływa na potencję.
Niedobór: brak selenu w organizmie może się wiązać z zaburzeniami rozwoju, zaćmą, zapaleniem mięśni, osłabieniem płodności, chorobami serca, zmianami rakowymi.
Przedawkowanie: Czernienie paznokci oraz skóry, łysienie, wymioty, osłabienie.
Gdzie znajdę: mięso, kukurydza, mąka pełnoziarnista, warzywa strączkowe, orzechy brazylijskie, owies, pszenica, tuńczyk, nasiona słonecznika.


1 / 52 / 53 / 54 / 55 / 5 (3 votes, average: 4,00 out of 5)
Loading ... Loading ...

Skomentuj

Your email is never published nor shared.

You may use these HTML tags and attributes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

 
  • Zobacz też

    Woda mineralna - którą wybrać?

    butelki z wodą mineralną

    Nie każda woda mineralna jest tak samo wartościowa. Liczy się skład i zawartość poszczególnych minerałów. Musisz nauczyć się rozróżniać te, które rzeczywiście pozytywnie wpływają na zdrowie.

    Produkty sprzyjające spalaniu tkanki tłuszczowej

    fot. Segafredo Zanetti

    Nie musisz przechodzić przez ciężkie restrykcyjne diety, by stracić parę kilo. Zobacz, jak stracić na wadze metodą małych kroków.

    Indeks glikemiczny

    Źródło: sxc.hu

    Indeks glikemiczny, to istotny wskaźnik kontroli jakości jedzenia jakie spożywamy. Jest też istotny przy planowaniu diety odchudzającej. Żeby był skuteczny trzeba wiedzieć, jak z niego korzystać.

    Zdrowa dieta antyrakowa

    źródło: sxc.hu

    Niektóre badania wskazują, że dieta ma związek z około 1/3 wszystkich przypadków chorób nowotworowych. Dlatego dobrze zbilansowana dieta i odpowiednio dobrane produkty, to podstawa.

    GMO w Polsce. Przepisy w Polsce, badania.

    sxc.hu

    Prawa i przepisy dotyczące GMO w Polsce szybko się zmieniają. To co jednego dnia jest niedozwolone, drugiego może stać się zabronione. I na odwrót.



  • Bądź na bieżąco