Pliki cookies
Czym są pliki cookies?
Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszego serwisu.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Witaminy - nadmiar, niedobór, funkcja i gdzie znaleźć

Dieta

witamina A

witamina B

witamina B1

witamina B12

witamina B2

witamina B3

witamina B5

witamina B6

witamina B9

witamina C

witamina D

witamina E

witamina H

witamina K

witaminy


Dlaczego witaminy są ważne? Czy można je przedawkować? Czym grozi niedobór? Przeczytaj i dowiedz się

Witaminy są jak drogowskazy dla innych związków potrzebnych naszemu organizmowi. Bez nich prawidłowy przebieg procesów zachodzących w organizmie byłby niemożliwy. Za co odpowiadają, gdzie je możemy znaleźć, co dają? O tym czytaj w naszym artykule.
Witaminy dzielimy na 13 grup, z czego 9 rozpuszczalnych jest w tłuszczach a 4 w wodzie. Pierwsze 9 grup nie jest magazynowanych przez organizm (wydalamy je z moczem) stąd ważne jest by je uzupełniać codziennie w posiłkach. Pozostałe są magazynowane i również powinny być dostarczane z pożywieniem.

Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach

Znajdują się w pokarmach zawierających tłuszcz. Do tych witamin należy:

Witamina A

Rola witaminy A: potrzebna do prawidłowego widzenia (odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie rogówki i komórek nabłonka).
Niedobór witaminy A: może prowadzić do kurzej ślepoty, rozmiękania rogówki, zespołu suchego oka, rogowacenia i suchości skóry. Może przyczynić się do zmniejszenia odporności górnych dróg oddechowych i przewodu pokarmowego na zakażenia. Powoduje też opóźnienie wzrostu, zaburzenia w reprodukcji, szybsze męczenie się, drażliwość, bóle stawów i wypadanie włosów.
Przedawkowanie witaminy A: nadmiar witaminy A nie jest zbyt często spotykany. Jednak jeśli wystąpi objawami są: rozdrażnienie, wymioty, brak apetytu, zmiany w skórze, wypadanie włosów, swędzenie skóry.
Gdzie znajdę witaminę A: warzywa (m.in. marchew, szpinak), mleko, jajka, ser.

Witamina D

Rola witaminy D: ma związek z metabolizmem wapnia i fosforu, zapobiega chorobom nowotworowym, jest odpowiedzialna za stan kości, wspomaga system odpornościowy i układ nerwowy.
Niedobór witaminy D: problem z przyswajalności ą wapnia i fosforu co może prowadzić w rezultacie do krzywicy kości.
Przedawkowanie witaminy D: nadmiar witaminy D prowadzi do zwiększenia ilości wapnia we krwi co może prowadzić do powstawania kamieni nerkowych. Objawy przedawkowania: ból głowy, apatia, drażliwość, nadmierne pragnienie, brak apetytu.
Gdzie znajdę witaminę D: wątroba, ryby, jajka, kakao.

Witamina E

Rola witaminy E: ma wpływ na zmniejszenie krzepliwości krwi, przeciwdziała miażdżycy i starzeniu się komórek, wpływa na metabolizm witaminy A.
Niedobór witaminy E: niedobór może prowadzić do hemolizy krwinek (zniszczenia krwinek czerwonych).
Przedawkowanie witaminy E: bóle głowy, zaburzenie widzenia, zmęczenie i osłabienie.
Gdzie znajdę witaminę E: oleje roślinne, warzywa liściaste, mleko, masło, jajka, wątróbka.

Witamina K

Rola witaminy K: odpowiedzialna za krzepliwość krwi.
Niedobór witaminy K: może prowadzić do problemów z krzepliwością krwi, czyli trudnością w gojeniu się ran, krwotokami.
Przedawkowanie witaminy K: może skutkować uszkodzeniami mózgu, żółtaczką, hemolizą czerwonych krwinek, jednak przedawkowanie witaminy K jest bardzo rzadkie.
Gdzie znajdę witaminę K: wątroba, pomidory, mleko, kapusta.

Witaminy rozpuszczalne w wodzie

Witamina C

Rola witaminy C: wpływa pozytywnie na odporność organizmu, zapotrzebowanie na tę witaminę wzrasta w sytuacjach stresowych.
Niedobór witaminy C: niekiedy szkorbut, ale przede wszystkim osłabienie odporności, męczenie się, brak apetytu, krwawienie z dziąseł, ból mięśni i stawów.
Przedawkowanie witaminy C: sprzyja powstawaniu kamieni nerkowych.
Gdzie znajdę witaminę C: owoce cytrusowe, truskawki, porzeczki, dzika róża.

Witamina B1 (tiamina)

Rola witaminy B1: bierze udział w metabolizmie energii. Odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie tkanki nerwowej, przemianę cukrów i lipidów (tłuszczy).
Niedobór witaminy B1: zaburzenia czucia, problemy z pamięcią i koncentracją.
Przedawkowanie witaminy B1: zdarza się bardzo rzadko. Objawia się zawrotami głowy, nadwrażliwość, zaburzeni rytmu serca, alergia, drżenie mięśni.
Gdzie znajdę witaminę B1: produkty zbożowe, mięso wieprzowe, groch, fasola, drożdże.

Witamina B2 (ryboflawina)

Rola witaminy B2: współdziała z prawidłowym funkcjonowaniem oczu.
Niedobór witaminy B2: uszkodzenie gałek ocznych i rogówki, problem z widzeniem, nadwrażliwość na światło, wypadanie włosów, zaburzenia oddychania, świąd w okolicach intymnych, choroby układu nerwowego, zmiany skórne.
Przedawkowanie witaminy B2: nudności i wymioty.
Gdzie znajdę witaminę B2: mleko, produkty mlekopochodne, jajka, drożdże i zielone warzywa.

Witamina B3 (niacyna, witamina PP, kwas nikotynowy)

Rola witaminy B3: wpływa na metabolizm węglowodanów, tworzenie czerwonych krwinek, reguluje poziom cholesterolu we krwi.
Niedobór witaminy B3: osłabienie, bezsenność, bóle głowy, problemy z pamięcią.
Przedawkowanie witaminy B3: rozszerzenie naczyń krwionośnych, mrowienie, problemy skórne, szum w uszach.
Gdzie znajdę witaminę B3: czerwone mięso, drób, ryby, grzyby, szparagi, zielone warzywa liściowe. Brak tej witaminy w organizmie może prowadzić do choroby nazywanej pelagrą.

Witamina B5 (kwas pantotenowy)

Rola witaminy B5: bierze udział w produkcji przeciwciał.
Niedobór witaminy B5: zmęczenie, osłabienie, zespół piekących stóp, osłabienie refleksu, problemy z układem nerwowym, zmniejszona odporność, zmiany w skórze.
Przedawkowanie witaminy B5: biegunka, alergia.
Gdzie znajdę witaminę B5: czerwone mięso, drób, ryby, ziarna zbóż, warzywa. Niedobór witaminy B5 prowadzi do zmęczenia, bezsenności a niekiedy do wymiotów.

Witamina B6 (pirydoksyna, pirydoksal, adermina)

Rola witaminy B6: bierze udział w metabolizmie aminokwasów, sprzyja przyswajaniu magnezu.
Niedobór witaminy B6: zapalenia skóry, apatia, bezsenność, drażliwość, drgawki, osłabienie układu odpornościowego, niedokrwistość.
Przedawkowanie witaminy B6: objawy nadmiaru tej witaminy to drętwienie nóg, brak czucia w dłoniach, ból głowy i zmęczenie.
Gdzie znajdę witaminę B6: ryby, drób, czerwone mięso, ziemniaki, niektóre warzywa i owoce.

Witamina B9 (kwas foliowy)

Rola witaminy B9: reguluje wzrost i funkcjonowanie komórek, wpływa na system nerwowy. Sprzyja rozwojowi płodu u kobiet w ciąży.
Niedobór witaminy B9: nadpobudliwość, słaby wzrok, problemy z trawieniem, drażliwość, bóle głowy, anemia.
Przedawkowanie witaminy B9: nadmiar witaminy B9 przejawia się bezsennością i ogólnym zdenerwowaniem a także alergią.
Gdzie znajdę witaminę B9: w liściastych ciemnozielonych warzywach.

Witamina B12 (kobalamina)

Rola witaminy B12: bierze udział w metabolizmie węglowodanów, białek i tłuszczy. Uczestniczy w tworzeniu czerwonych krwinek.
Niedobór witaminy B12: anemia.
Przedawkowanie witaminy B12: uczulenie, krwotok z nosa.
Gdzie znajdę witaminę B12: prawie wyłącznie w produktach pochodzenia zwierzęcego.

Witamina H (biotyna)

Rola witaminy H: bierze udział w rozkładzie węglowodanów, tłuszczy i białek. Wpływa na kondycje skóry i włosów. Wpływa na układ odpornościowy. Współdziała w witaminą K.
Niedobór witaminy H: zanikanie brodawek języka, stany zapalne skóry, łupież, osłabienie, brak apetytu. Niedobór występuje często po antybiotykach.
Przedawkowanie witaminy H: bardzo rzadko spotykane. Najczęściej przejawia się wymiotami.
Gdzie znajdę witaminę H: wątróbka, mąka sojowa, jajka, drożdże, orzechy.

  • Jeśli zaciekawił Cię ten artykuł, zobacz również: Sole mineralne.

1 / 52 / 53 / 54 / 55 / 5 (2 votes, average: 5.00 out of 5)
Loading...Loading...

Skomentuj

Your email is never published nor shared.

You may use these HTML tags and attributes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

 
  • Zobacz też

    Suplementy diety - czy szkodzą?

    sxc.hu

    Mają nas wspomagać i wzmacniać - ale czy przypadkiem nie szkodzą? Suplementy diety - coraz częściej po nie sięgamy, mamieni reklamą i obietnicą ich skutecznego działania.

    Zdrowo i szybko - przepis na koktajl z pietruszki

    pietruszka

    Pietruszka do koktajlu? TAK! Prawdziwa bomba witaminowa, która zamiast kawy pobudzi Cię do działania. Proste w przygotowaniu.

    Rodzaje i typy mąki - dla bezglutenowców i nie tylko

    Źródło: morguefile.com

    Możemy wyróżnić przynajmniej kilkanaście rodzajów mąki od tzw. chlebowych z ziaren pszenicy czy żyta, po te z gryki, ciecierzycy czy... kokosa. Każda z nich różni się smakiem i właściwościami.

    Miód i jego rodzaje

    Źródło: freeimages.com

    Słodki i zdrowy. O szerokim zasięgu działania. Poprawia smak potraw, ale wpływa też wzmacniająco i kojąco na organizm. Tak działa miód, pod warunkiem, że (w warunkach naturalnych) jest wytwarzany przez pszczoły.

    Produkty sprzyjające spalaniu tkanki tłuszczowej

    fot. Segafredo Zanetti

    Nie musisz przechodzić przez ciężkie restrykcyjne diety, by stracić parę kilo. Zobacz, jak stracić na wadze metodą małych kroków.

  • Bądź na bieżąco