Pliki cookies
Czym są pliki cookies?
Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszego serwisu.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Witaminy - nadmiar, niedobór, funkcja i gdzie znaleźć

Dieta

witamina A

witamina B

witamina B1

witamina B12

witamina B2

witamina B3

witamina B5

witamina B6

witamina B9

witamina C

witamina D

witamina E

witamina H

witamina K

witaminy


Dlaczego witaminy są ważne? Czy można je przedawkować? Czym grozi niedobór? Przeczytaj i dowiedz się

Witaminy są jak drogowskazy dla innych związków potrzebnych naszemu organizmowi. Bez nich prawidłowy przebieg procesów zachodzących w organizmie byłby niemożliwy. Za co odpowiadają, gdzie je możemy znaleźć, co dają? O tym czytaj w naszym artykule.
Witaminy dzielimy na 13 grup, z czego 9 rozpuszczalnych jest w tłuszczach a 4 w wodzie. Pierwsze 9 grup nie jest magazynowanych przez organizm (wydalamy je z moczem) stąd ważne jest by je uzupełniać codziennie w posiłkach. Pozostałe są magazynowane i również powinny być dostarczane z pożywieniem.

Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach

Znajdują się w pokarmach zawierających tłuszcz. Do tych witamin należy:

Witamina A

Rola witaminy A: potrzebna do prawidłowego widzenia (odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie rogówki i komórek nabłonka).
Niedobór witaminy A: może prowadzić do kurzej ślepoty, rozmiękania rogówki, zespołu suchego oka, rogowacenia i suchości skóry. Może przyczynić się do zmniejszenia odporności górnych dróg oddechowych i przewodu pokarmowego na zakażenia. Powoduje też opóźnienie wzrostu, zaburzenia w reprodukcji, szybsze męczenie się, drażliwość, bóle stawów i wypadanie włosów.
Przedawkowanie witaminy A: nadmiar witaminy A nie jest zbyt często spotykany. Jednak jeśli wystąpi objawami są: rozdrażnienie, wymioty, brak apetytu, zmiany w skórze, wypadanie włosów, swędzenie skóry.
Gdzie znajdę witaminę A: warzywa (m.in. marchew, szpinak), mleko, jajka, ser.

Witamina D

Rola witaminy D: ma związek z metabolizmem wapnia i fosforu, zapobiega chorobom nowotworowym, jest odpowiedzialna za stan kości, wspomaga system odpornościowy i układ nerwowy.
Niedobór witaminy D: problem z przyswajalności ą wapnia i fosforu co może prowadzić w rezultacie do krzywicy kości.
Przedawkowanie witaminy D: nadmiar witaminy D prowadzi do zwiększenia ilości wapnia we krwi co może prowadzić do powstawania kamieni nerkowych. Objawy przedawkowania: ból głowy, apatia, drażliwość, nadmierne pragnienie, brak apetytu.
Gdzie znajdę witaminę D: wątroba, ryby, jajka, kakao.

Witamina E

Rola witaminy E: ma wpływ na zmniejszenie krzepliwości krwi, przeciwdziała miażdżycy i starzeniu się komórek, wpływa na metabolizm witaminy A.
Niedobór witaminy E: niedobór może prowadzić do hemolizy krwinek (zniszczenia krwinek czerwonych).
Przedawkowanie witaminy E: bóle głowy, zaburzenie widzenia, zmęczenie i osłabienie.
Gdzie znajdę witaminę E: oleje roślinne, warzywa liściaste, mleko, masło, jajka, wątróbka.

Witamina K

Rola witaminy K: odpowiedzialna za krzepliwość krwi.
Niedobór witaminy K: może prowadzić do problemów z krzepliwością krwi, czyli trudnością w gojeniu się ran, krwotokami.
Przedawkowanie witaminy K: może skutkować uszkodzeniami mózgu, żółtaczką, hemolizą czerwonych krwinek, jednak przedawkowanie witaminy K jest bardzo rzadkie.
Gdzie znajdę witaminę K: wątroba, pomidory, mleko, kapusta.

Witaminy rozpuszczalne w wodzie

Witamina C

Rola witaminy C: wpływa pozytywnie na odporność organizmu, zapotrzebowanie na tę witaminę wzrasta w sytuacjach stresowych.
Niedobór witaminy C: niekiedy szkorbut, ale przede wszystkim osłabienie odporności, męczenie się, brak apetytu, krwawienie z dziąseł, ból mięśni i stawów.
Przedawkowanie witaminy C: sprzyja powstawaniu kamieni nerkowych.
Gdzie znajdę witaminę C: owoce cytrusowe, truskawki, porzeczki, dzika róża.

Witamina B1 (tiamina)

Rola witaminy B1: bierze udział w metabolizmie energii. Odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie tkanki nerwowej, przemianę cukrów i lipidów (tłuszczy).
Niedobór witaminy B1: zaburzenia czucia, problemy z pamięcią i koncentracją.
Przedawkowanie witaminy B1: zdarza się bardzo rzadko. Objawia się zawrotami głowy, nadwrażliwość, zaburzeni rytmu serca, alergia, drżenie mięśni.
Gdzie znajdę witaminę B1: produkty zbożowe, mięso wieprzowe, groch, fasola, drożdże.

Witamina B2 (ryboflawina)

Rola witaminy B2: współdziała z prawidłowym funkcjonowaniem oczu.
Niedobór witaminy B2: uszkodzenie gałek ocznych i rogówki, problem z widzeniem, nadwrażliwość na światło, wypadanie włosów, zaburzenia oddychania, świąd w okolicach intymnych, choroby układu nerwowego, zmiany skórne.
Przedawkowanie witaminy B2: nudności i wymioty.
Gdzie znajdę witaminę B2: mleko, produkty mlekopochodne, jajka, drożdże i zielone warzywa.

Witamina B3 (niacyna, witamina PP, kwas nikotynowy)

Rola witaminy B3: wpływa na metabolizm węglowodanów, tworzenie czerwonych krwinek, reguluje poziom cholesterolu we krwi.
Niedobór witaminy B3: osłabienie, bezsenność, bóle głowy, problemy z pamięcią.
Przedawkowanie witaminy B3: rozszerzenie naczyń krwionośnych, mrowienie, problemy skórne, szum w uszach.
Gdzie znajdę witaminę B3: czerwone mięso, drób, ryby, grzyby, szparagi, zielone warzywa liściowe. Brak tej witaminy w organizmie może prowadzić do choroby nazywanej pelagrą.

Witamina B5 (kwas pantotenowy)

Rola witaminy B5: bierze udział w produkcji przeciwciał.
Niedobór witaminy B5: zmęczenie, osłabienie, zespół piekących stóp, osłabienie refleksu, problemy z układem nerwowym, zmniejszona odporność, zmiany w skórze.
Przedawkowanie witaminy B5: biegunka, alergia.
Gdzie znajdę witaminę B5: czerwone mięso, drób, ryby, ziarna zbóż, warzywa. Niedobór witaminy B5 prowadzi do zmęczenia, bezsenności a niekiedy do wymiotów.

Witamina B6 (pirydoksyna, pirydoksal, adermina)

Rola witaminy B6: bierze udział w metabolizmie aminokwasów, sprzyja przyswajaniu magnezu.
Niedobór witaminy B6: zapalenia skóry, apatia, bezsenność, drażliwość, drgawki, osłabienie układu odpornościowego, niedokrwistość.
Przedawkowanie witaminy B6: objawy nadmiaru tej witaminy to drętwienie nóg, brak czucia w dłoniach, ból głowy i zmęczenie.
Gdzie znajdę witaminę B6: ryby, drób, czerwone mięso, ziemniaki, niektóre warzywa i owoce.

Witamina B9 (kwas foliowy)

Rola witaminy B9: reguluje wzrost i funkcjonowanie komórek, wpływa na system nerwowy. Sprzyja rozwojowi płodu u kobiet w ciąży.
Niedobór witaminy B9: nadpobudliwość, słaby wzrok, problemy z trawieniem, drażliwość, bóle głowy, anemia.
Przedawkowanie witaminy B9: nadmiar witaminy B9 przejawia się bezsennością i ogólnym zdenerwowaniem a także alergią.
Gdzie znajdę witaminę B9: w liściastych ciemnozielonych warzywach.

Witamina B12 (kobalamina)

Rola witaminy B12: bierze udział w metabolizmie węglowodanów, białek i tłuszczy. Uczestniczy w tworzeniu czerwonych krwinek.
Niedobór witaminy B12: anemia.
Przedawkowanie witaminy B12: uczulenie, krwotok z nosa.
Gdzie znajdę witaminę B12: prawie wyłącznie w produktach pochodzenia zwierzęcego.

Witamina H (biotyna)

Rola witaminy H: bierze udział w rozkładzie węglowodanów, tłuszczy i białek. Wpływa na kondycje skóry i włosów. Wpływa na układ odpornościowy. Współdziała w witaminą K.
Niedobór witaminy H: zanikanie brodawek języka, stany zapalne skóry, łupież, osłabienie, brak apetytu. Niedobór występuje często po antybiotykach.
Przedawkowanie witaminy H: bardzo rzadko spotykane. Najczęściej przejawia się wymiotami.
Gdzie znajdę witaminę H: wątróbka, mąka sojowa, jajka, drożdże, orzechy.

  • Jeśli zaciekawił Cię ten artykuł, zobacz również: Sole mineralne.

1 / 52 / 53 / 54 / 55 / 5 (2 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading ... Loading ...

Skomentuj

Your email is never published nor shared.

You may use these HTML tags and attributes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

 
  • Zobacz też

    Suplementy diety - czy szkodzą?

    sxc.hu

    Mają nas wspomagać i wzmacniać - ale czy przypadkiem nie szkodzą? Suplementy diety - coraz częściej po nie sięgamy, mamieni reklamą i obietnicą ich skutecznego działania.

    Zdrowo i szybko - przepis na koktajl z pietruszki

    pietruszka

    Pietruszka do koktajlu? TAK! Prawdziwa bomba witaminowa, która zamiast kawy pobudzi Cię do działania. Proste w przygotowaniu.

    Produkty sprzyjające spalaniu tkanki tłuszczowej

    fot. Segafredo Zanetti

    Nie musisz przechodzić przez ciężkie restrykcyjne diety, by stracić parę kilo. Zobacz, jak stracić na wadze metodą małych kroków.

    Indeks glikemiczny

    Źródło: sxc.hu

    Indeks glikemiczny, to istotny wskaźnik kontroli jakości jedzenia jakie spożywamy. Jest też istotny przy planowaniu diety odchudzającej. Żeby był skuteczny trzeba wiedzieć, jak z niego korzystać.

    Zdrowa dieta antyrakowa

    źródło: sxc.hu

    Niektóre badania wskazują, że dieta ma związek z około 1/3 wszystkich przypadków chorób nowotworowych. Dlatego dobrze zbilansowana dieta i odpowiednio dobrane produkty, to podstawa.

  • Bądź na bieżąco