Woda mineralna - którą wybrać?

Dieta

magnez

naturalna woda mineralna

wapń

woda mineralna

woda źródlana


butelki z wodą mineralną

Fot. © Africa Studio - Fotolia.com

Nie każda woda mineralna jest tak samo wartościowa. Liczy się skład i zawartość poszczególnych minerałów. Musisz nauczyć się rozróżniać te, które rzeczywiście pozytywnie wpływają na zdrowie.

Którą wodę mineralną pić?

Wybieraj tę z dużą zawartością magnezu i wapnia. To najważniejsze pierwiastki jakie możesz dostarczyć organizmowi pijąc wodę mineralną. Trzymaj się zasady, że dobra woda mineralna zawiera minimum 50 mg magnezu i co najmniej 150 mg wapnia. Ważne też są takie pierwiastki jak potas i żelazo. Dzienne zapotrzebowanie osoby dorosłej na potas wg rekomendacji Instytutu Żywności i Żywienia w Warszawie wynosi 3500 mg, a na żelazo: 15 mg (mężczyźni), 18-19 mg (kobiety).

Klasyfikacja wód butelkowych i wody mineralnej

Wody sprzedawane w butelkach dzielimy na:

  • źródlaną (mała ilość minerałów)
  • mineralną (większa ilość minerałów)
  • leczniczą (bardzo duża liczba minerałów – nie można jej pić ot tak, po prostu)

Ze względu na zawartość minerałów, wody mineralne dzielimy na:

  • niskozmineralizowane (do 500 mg składników mineralnych / litr)
  • średniozmineralizowane (od 500 do 1500 mg składników mineralnych / litr)
  • wysokozmineralizowane (powyżej 1500 mg składników mineralnych / litr)

Myślisz teraz pewnie, że odpowiedź jest prosta, że trzeba kupować te wysokozmineralizowane, bo mają najwięcej minerałów i są najzdrowsze? Nie koniecznie. Woda, owszem, może mieć duże stężenie składników mineralnych, ale np. w postaci wodorowęglanów. Nie są one tak cenne jak magnez, wapń, czy potas. Dlatego wybór wody zawsze zaczynaj od sprawdzenia ilości magnezu i wapnia. Nawet jeżeli będzie to woda średniozmineralizowana, z mineralizacją na poziomie ok. 800 mg / litr, to przy zawartości magnezu ok. 40 mg / litr będzie lepsza niż niejedna woda wysokozmineralizowana z ilością magnezu na poziomie 10-15 mg / litr.

Wniosek jest więc taki, że nie możesz patrzeć tylko na ogólną liczbę minerałów w wodzie. Zwracaj uwagę w pierwszej kolejności na zawartość magnezu i wapnia, potem potasu, sodu i żelaza.

Naturalna woda mineralna… i co z tego?

7 maja 2011 r. zaczęło obowiązywać rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 31 marca 2011 r.[2], w którym zmieniła się definicja naturalnej wody mineralnej. Obecnie naturalna woda mineralna to taka, która jest wodą cyt. „podziemną wydobywaną jednym lub kilkoma otworami naturalnymi lub wierconymi, różniącą się od wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi pierwotną czystością pod względem chemicznym i mikrobiologicznym oraz charakterystycznym stabilnym składem mineralnym, a w określonych przypadkach także właściwościami mającymi znaczenie fizjologiczne, powodującymi korzystne oddziaływanie na zdrowie ludzi”[3].

Jeżeli przyjrzeć się uważnie powyższej definicji w ustawie, okazuje się, że ilość składników mineralnych w danej wodzie nie wpływa na to, czy nazywa się ją naturalną wodą mineralną, czy nie. Dlatego, gdy będziesz wybierać w sklepie wodę, nie sugeruj się oznaczeniem „naturalna woda mineralna”. Jedyne czego możesz być pewien po takim napisie to fakt, że woda jest wydobywana z podziemi za pomocą odwiertu, i że może mieć znaczenie fizjologiczne. Nie oznacza to jednak, że butelka wody z napisem „naturalna woda mineralna” zawiera taką ilość składników mineralnych, która będzie uzupełniać niedobór takich pierwiastków jak magnez czy wapń, bo może ich zawierać znikome ilości.

Siła magnezu

Magnez jest najcenniejszym pierwiastkiem jaki dostarcza woda mineralna. Jest on tak ważny, bo bierze udział w bardzo dużej liczbie reakcji chemicznych w naszym organizmie. Próba opisu ich wszystkich, to temat na nowy artykuł. Najważniejszą cechą magnezu jest oddziaływanie na nasz układ nerwowy. Niedobór magnezu wpływa niekorzystnie na pamięć i koncentrację. To dlatego, na rynku powstają jak grzyby po deszczu, preparaty musujące z magnezem, kierowane głównie do zapracowanych i zestresowanych osób. Ty jednak ich nie potrzebujesz, bo już wiesz, że wystarczy pić odpowiednią wodę mineralną.

Wapń z wody mineralnej

Korzyści wapnia nie trzeba przedstawiać. Służy do budowy kości, zębów, błon komórkowych i tkani łącznej. Jego odpowiednie stężenie zapewnia odpowiednią krzepliwość krwi. Co ważne, obniża poziom złego cholesterolu. Wapń pomaga również przekazywać impulsy w komórkach nerwowych. Dlatego dbając o jego prawidłowy poziom w organizmie, będziemy bardziej pogodni, nie będziemy reagować nerwowo na sytuacje stresogenne oraz będziemy lepiej się wysypiać.

Wapń występuje w wodzie mineralnej w postaci nieorganicznej. Wiele publikacji mylnie twierdzi, że taka postać wapnia nie wchłania się dobrze. Jednak ostatnie badania pokazują [1], że jest zupełnie inaczej. Wapń z wody mineralnej wchłania się nawet lepiej niż ten występujący w produktach mlecznych. Dlatego też picie wody mineralnej świetnie uzupełnia zasoby tego pierwiastka w naszym organizmie.

Ranking wód mineralnych

W następnym artykule przedstawimy ranking wód mineralnych ze względu na zawartość poszczególnych minerałów.

Źródła

[1] H. Böhmer, H. Müller, K.-L. Resch, Calcium Supplementation with Calcium-Rich Mineral Waters: A Systematic Review and Meta-analysis of its Bioavailability, http://link.springer.com/article/10.1007/s001980070032 (dostęp dnia 14.04.2013)

[2] Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 31 marca 2011 r. w sprawie naturalnych wód mineralnych, naturalnych wód źródlanych i wód stołowych, Dz.U. 2011 nr 85 poz. 466  http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20110850466 (dostęp dnia 14.04.2013).

[3] Ustawa z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia, Dz.U. 2006 nr 171 poz. 1225, http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20061711225 (dostęp dnia 14.04.2013).


1 / 52 / 53 / 54 / 55 / 5 (2 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...Loading...

Skomentuj

Your email is never published nor shared.

You may use these HTML tags and attributes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

 
  • Zobacz też

    Sole mineralne - wszystko co chcesz o nich wiedzieć

    Sole mineralne

    Minerały są bardzo ważnym elementem naszej diety. Ich brak może narobić bardzo dużo szkód w organizmie. Gdzie zatem szukać tych cennych soli?

    Dieta bezglutenowa: celiakia

    Dieta bezglutenowa

    Dieta bezglutenowa, to nie tylko sposób odżywiania osób chorych na celiakię, ale również rodzaj "mody spożywczej". Czy wiesz, czym jest gluten, dlaczego szkodzi i czy na pewno dla ciebie też jest groźny?

    Rodzaje herbat

    Rodzaje herbat

    Znasz różnicę między herbatą zieloną a czerwoną? Wiesz ile parzyć poszczególne herbaty by wydobyć najlepszy aromat? Nie? W takim razie ten artykuł jest dla ciebie.

    Dieta w ciąży

    Zioła w ciąży

    Jeśli spodziewasz się dziecka, pilnuj odpowiedniej diety. Co jeść w ciąży, czego nie można jeść w ciąży? Zobacz.

    Rodzaje i typy mąki - dla bezglutenowców i nie tylko

    Źródło: morguefile.com

    Możemy wyróżnić przynajmniej kilkanaście rodzajów mąki od tzw. chlebowych z ziaren pszenicy czy żyta, po te z gryki, ciecierzycy czy... kokosa. Każda z nich różni się smakiem i właściwościami.

  • Bądź na bieżąco