Zdrowa dieta antyrakowa

Dieta

dieta

jedzenie

posiłki

rak piersi

rak prostaty


Niektóre badania wskazują, że dieta ma związek z około 1/3 wszystkich przypadków chorób nowotworowych. Dlatego dobrze zbilansowana dieta i odpowiednio dobrane produkty, to podstawa.

By zdrowo żyć potrzeba dobrych nawyków, także żywieniowych. Również po to by bronić się przed zachorowaniem na raka. Trzeba jednak pamiętać, że nie ma badań wskazujących jednoznaczne powiązania między zachorowalnością na dany typ choroby nowotworowej a konkretnych produktem spożywczym.

Owoce i warzywa w diecie

Profilaktyka chorób nowotworowych to także zdrowe jedzenie. Badania naukowców wykazały, że niektóre produkty spożywcze mają duży potencjał zmniejszenia prawdopodobieństwa zachorowań na raka. Ich źródło znajduje się głównie w owocach i warzywach. Dieta wzbogacona o te elementy i odpowiednio dobrana z innymi stanowi tarczę obronną przed chorobą. Nie chodzi tylko o witaminy, minerały czy błonnik pokarmowy, ale także o tzw. wtórne substancje roślinne. Stanowią one uzupełniające składniki owoców i warzyw i wytwarzane są przez rośliny z barwników, substancji zapachowych i smakowych. Dlatego, w kontekście profilaktyki antyrakowej, najwyższy poziom tych substancji mają owoce i warzywa o intensywnym kolorze i smaku. Cebula, czosnek, kapusta, marchew, pomidory czy cytrusy to główne źródło roślinnych substancji ochronnych. Dlatego warzywa i owoce na stałe, regularnie powinny wzbogacać menu.

Regularnie znaczy pięć razy dziennie. To tak, by skutecznie chronić organizm przed chorobą. Warzyw powinno być więcej niż owoców czyli: trzy porcje warzyw, dwie owoców na dzień. Dostarczają one odpowiednią ilość wartościowych substancji a ich przyjmowanie ogranicza też spożywanie potraw o dużej zawartość tłuszczu.

Różnorodność w dobieraniu warzyw i owoców też jest ważna. Pozwoli uniknąć rutyny i nudy na talerzu, ale też wzbogaci dietę i uczyni ją wartościowszą. Pojedynczo przyjmowane substancje ochronne obecne w warzywach i owocach, nawet w największej dawce nie zastąpią pełnowartościowego i zbilansowanego odżywiania. Dlatego im bardziej zróżnicowane odżywianie, tym lepsze zaopatrzenie organizmu we wszystkie potrzebne mu substancje odżywcze i ochronne, które wzajemnie współdziałają i wzmacniają swoje antyrakowe działanie.

Sezonowość w cenie

Owoce i warzywa w walce z rakiem powinny być spożywane przez cały czas, niezależnie od pory roku. Ale, o czym warto pamiętać, ich jakość od pór roku zależy. Dlatego kiedy przychodzi lato należy korzystać z tego co, przynosi a więc zajadać się truskawkami, szparagami, sałatą, pomidorami itp. W owocach i warzywach dojrzewających w naturalnych warunkach znajduje się optymalna ilość substancji odżywczych, mają mniej zanieczyszczeń chemicznych niż rośliny hodowane w sztucznych warunkach, poza sezonem.

Kolory

Im bardziej intensywny kolor i zapach roślin, tym lepiej i zdrowiej. Cenne składniki, które mogą korygować uszkodzenia genów, występują właśnie jako barwniki owoców i warzyw. Warto więc pokolorować swoje posiłki. Taka antyrakowa dieta powinna się składać co najmniej z trzech kolorów. Pół talerza jarzyn dziennie to minimum jakie powinno wchodzić w skład menu.

Jaka porcja?

Porcje warzyw i owoców łatwo można przeliczyć używając do tego garści. Jedna garść odpowiada bowiem jednej porcji np. pomidorów, kalarepy, jabłek, cytrusów. W przypadku drobnych, bądź rozdrabnianych produktów np. kapusty, truskawek, jagód – jedną porcję stanowią dwie dłonie uformowane w kształt miseczki.

Ekożywność, mało soli

Wybierając produkty, które wzbogacają dietę antyrakową trzeba się kierować zdrowym wyborem a więc sięgać po naturalną żywność. Im mniej dodatków chemicznych, podobnie im krótsza droga od producenta do konsumenta, tym lepiej. Czasem warto wydać trochę więcej pieniędzy na produkty z działu z ekologicznej żywności. Pochodzą one z ekologicznych upraw, od zwierząt hodowanych w naturalnych warunkach. To podnosi jakość spożywanych potraw a co za tym idzie dostarcza organizmowi pełnowartościowych substancji odżywczych. Dlatego świadomość jakości kupowanych produktów powinna być wysoka.

Kolejna sprawa to sól. Im jej mniej w potrawach tym zdrowiej. Jako dodatek wyostrza smak ale bywa niebezpieczna. Jej nadmiar może zwiększać szanse zachorowania na nowotwór żołądka. Dlatego z soli najlepiej zrezygnować. Można ją zastąpić przyprawami i ziołami takimi, jak pietruszka, bazylia czy rozmaryn. Przy czym należy pamiętać o tym, by zioła były świeże i by dodawać je pod koniec gotowania. Wtedy nie tracą swoich antyrakowych właściwości. Można też eksperymentować z przyprawami egzotycznymi jak imbir czy kurkuma.

Umyć, obrać i ugotować

Nie zawsze w sklepie można dostać produkty z upraw i hodowli ekologicznych. To oznacza, że wiele z nich może posiadać w sobie substancje w jakimś stopniu dla nas szkodliwe,  jak azotany, pestycydy, fungicydy czy inne. Dlatego ważne jest, aby przed spożyciem owoce i warzywa długo i dokładnie myć. Obieranie ze skórki przynosi lepsze efekty, bo niektóre związki rozpuszczają się w tłuszczach a nie w wodzie. Mimo zagrożenia jakie niesie za sobą stosowanie środków chemicznych w rolnictwie działanie antyrakowe owoców i warzyw biorą górę, nad skutkami negatywnymi. W przygotowywaniu potraw należy pamiętać o tym, by wyeliminować smażenie. Gotowanie w wodzie, czy na parze jest zdrowsze. Do tego może lepiej smakować niż wersja smażona. Pyszne są na przykład gotowany na parze łosoś czy pierś z kurczaka.

Co do picia?

Woda to podstawa. Właściwości antyrakowe mają też świeże soki: z marchwi, jabłek, buraków. Warto pić zieloną herbatę, zioła – lub ich mieszanki (głóg, pokrzywa, dzika róża). Alkohol – zwłaszcza piwo (przez nitrozaminy, które są rakotwórcze) – powinien być wyeliminowany z diety. Ale już wino w pite w niewielkich ilościach ma działanie ochronne.

Zasady prawidłowego żywienia przy diecie antyrakowej

Wartość kaloryczna potraw powinna się mieścić od 2000 do 2500 tysiąca kalorii dziennie. Co ważne chory powinien spożywać posiłki na które ma ochotę. Pod warunkiem oczywiście, że mu nie szkodzą. Polepszy to samopoczucie chorego, który łatwiej zaakceptuje dietę.

Białka – około 15-20 procent dziennego zapotrzebowania na kalorie powinno pochodzić z takich produktów jak: mleko, sery, jogurty, białe i czerwone mięso.

Tłuszcze – około 30 procent dziennego zapotrzebowania na kalorie powinno pochodzić z produktów, które dostarczają wysokiej jakości tłuszcze: oliwa z oliwek, olej rzepakowy i słonecznikowy.

Węglowodany – około 55 procent zapotrzebowania na kalorie każdego dnia powinno pochodzić z węglowodanów zawartych między innymi w: ziemniakach roślinach strączkowych, kaszach, pełnoziarnistym pieczywie.

Źródła:

[1] Stachowiak U. Dieta a nowotwór. Poradnik dla pacjentów. [online] Wielkopolskie Centrum Onkologii. [http://www.wco.pl/media/files/file/5/6/1245668462dieta_a_nowotwor.pdf]. Stan na 17.09.2013.

[2] Portal onkologiczny zwrotnikraka.pl

autor: o-nie

1 / 52 / 53 / 54 / 55 / 5 (No Ratings Yet)
Loading...Loading...

Skomentuj

Your email is never published nor shared.

You may use these HTML tags and attributes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

 
  • Zobacz też

    Pomysł na tani obiad - przepisy

    źródło: sxc.hu

    Koniec miesiąca, do wypłaty jeszcze trochę a lodówka piszczy? A może chcesz trochę odłożyć i planujesz ograniczyć wydatki na jedzenie a jednocześnie nie kończyć na mrożonej pizzy? Możemy w tym pomóc!

    Jak zachować się w restauracji? Czyli dobre maniery przy stole

    źródło: sxc.hu

    Idziemy do restauracji a tam OJEJ. Rząd sztućców dezorientuje, kelner winem straszy no i jeszcze ta nieporadna serwetka...

    Nietypowe przepisy - o jadalnych kwiatach

    Jadalne kwiaty

    Kwiaty to nie tylko ozdoba. Mogą być też elementem posiłku. Jakie gatunki? Zobacz artykuł.

    Kanapki z pomysłem i śmieszne przystawki

    kanapki na śniadanie

    Śmieszne śniadanie? Zabawna przystawka? Zobacz nasze pomysły!

    Wszystko co chcesz wiedzieć o zamrażaniu żywności

    Mrożona żywność

    Jak mrozić żywność by zachować jej świeżość na potem? Co można mrozić i czy można mrozić ponownie? Wszystko o mrożeniu żywności tylko u nas.

    Pomysł na szybki obiad - kilka sprawdzonych przepisów

    szybki smaczny obiad

    Chcesz zjeść zdrowo lecz brakuje Ci czasu? Nie musisz poświęcać pół dnia na przygotowanie posiłku. Sprawdź nasze pomysły na szybki obiad.

  • Bądź na bieżąco